Нова схема руху та світлофори з датчиками: як у 2026-му планують змінити Соборну
- Фахівці Агенції просторового розвитку повернулися з німецького Карлсруе, де вивчали роботу міської системи пріоритезації громадського транспорту.
- Саме досвід цього міста планують частково адаптувати у центрі Вінниці — передусім на Соборній. Упровадження деяких змін заплановане на 2026 рік.
Візит до Карлсруе став частиною спільного проєкту Вінниці та міста-побратима, який фінансується урядом Німеччини. Мета ініціативи — підвищити ефективність руху трамваїв і тролейбусів та створити умови, за яких громадський транспорт зможе рухатися швидше й передбачуваніше.
Головний експерт з просторового планування Максим Кравчук пояснює, що німецька сторона хотіла побачити прогрес у реалізації проєкту, а вінницькі фахівці — отримати практичний досвід.
— Головною метою візиту була презентація того, що вже зроблено, — каже Кравчук. — Ми звітували про поточний стан проєкту та обговорювали плани на наступний рік. Також ми отримали можливість побачити інфраструктуру Карлсруе, поспілкуватися з їхніми експертами та вивчити їхній досвід.
Що цікавило найбільше
Найважливішою темою стала система пріоритету громадського транспорту на світлофорах. У Карлсруе всі світлофори обладнані датчиками, які розпізнають як приватні авто, так і трамваї чи автобуси. Алгоритм змінює сигнали так, щоб громадський транспорт отримував перевагу в русі.
— В Україні практично немає працюючих аналогічних систем, — додає Максим Кравчук. — Тому нам важливо було побачити, як це реалізовано в містах Німеччини.
Що вже зроблено у Вінниці
Першим кроком у межах проєкту стала реорганізація зупинок на Соборній. Зокрема, трамвайну та тролейбусні зупинки на перехресті Соборної та Театральної об’єднали, щоб спростити посадку та рух маршрутів.
Які зміни заплановані на 2026 рік
У наступному році планується другий етап проєкту — зміна схеми руху центральною вулицею. Серед ключових пунктів:
— ліквідація лівих поворотів на Соборній,
— створення виділених смуг для трамваїв і тролейбусів,
— посилення контролю за рухом приватного транспорту в години обмеження,
— гарантований пріоритет трамваїв, які сьогодні часто затримуються через автомобілі, що повертають ліворуч із трамвайних колій.
Світлофори з датчиками
Ще один елемент, який планують протестувати, — системи виявлення громадського транспорту на світлофорах. Йдеться про спеціальні детектори, які повинні «бачити» трамвай чи тролейбус і коригувати сигнали.
Для початку розглядатимуть три перехрестя:
— площа Калічанська;
— перехрестя Соборна — Магістратська — Коріатовичів;
— площа Героїв Чорнобиля.
У 2026 році планують встановити датчики на одному з цих перехресть, щоб протестувати роботу системи в реальних умовах. Водночас місто шукає рішення, які можна реалізувати в межах доступного бюджету та можливостей українських постачальників.
Читайте також:
У Вінниці почали випробовування першого низькопідлогового трамвая Tram-2000
Стартує виплата 6 500 гривень: хто може отримати допомогу і як її оформити
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.