Валідаторами в Житомирі користуються, що бачили журналісти. Але частіше люди передають гроші за проїзд кондуктору, що видає квиток-"чек"
У тролейбусах Житомира можна придбати квиток незвичним способом: розрахувавшись карткою або відсканувавши QR-код.
Хоча кондуктор не зник, і досі збирає гроші та видає паперові квитки.
Коли е-квитки будуть у Вінниці та якими вони стануть?
Ще у січні 2017 року нардепи Верховної Ради ухвалили закон, що вводить систему автоматизованої оплати проїзду. Якщо простіше, електронні квитки:
пластикова картка з чіпом, яку можна «поповнювати» в терміналах та розраховуватися нею у транспорті. Притискаєте її до валідатора (автоматичного зчитувального пристрою — авт.) — і гроші спишуться з рахунку.
Пільговики за законом мають отримати такі картки безкоштовно. Вони будуть тільки «відзначатися» в транспорті, а за їх поїздки платитимуть з міського бюджету.
Як раніше розповідали міські чиновники, Вінниця повинна була стати першим містом в Україні, де запрацює система автоматизованої оплати проїзду. Проте Житомир став «спритнішим»: з 5 вересня цього року всі тролейбуси міста перевели на безготівковий розрахунок. Як у них це працює?
«Той самий папір»
На 268-тисячний Житомир розраховано 110 тролейбусів, у яких і з’явилися системи автоматизованої оплати. Кондуктори отримали переносні валідатори та пропонували городянам розрахуватися карткою: даєш гроші, а кондуктор натискає кнопки та з’являється квиток, схожий на фіскальний чек. Так було протягом півроку.
А з вересня в кожний тролейбус встановили по одному стаціонарному валідатору: притискаєш до нього картку та отримуєш квиточок. Ще можна розраховуватися банківською карткою з чіпом, які видають у ПриватБанку та «Ощадбанку».
Але городяни ще не користуються на повну безготівковим проїздом. Люди пенсійного віку взагалі не відчули змін: вони просто показують пенсійне посвідчення та їдуть в транспорті. Тоді як молодь та люди старшого віку до нововведень ставляться обережно.
— На пластикових картках написано, що їх введено задля економії паперу. При цьому нам продовжують видавати той самий папір, тільки у вигляді чеків, — казав житомирянин Дмитро. — Не розумію, у чому тут нововведення? Щоб скористатися валідатором, доводиться постійно заходити на середні двері, а коли багато людей — починається штовханина.
Проїзні по-новому
А ще з системою е-квитків змінився вигляд проїзних. Тепер це пластикові картки, які можна придбати за 20 гривень. Вони багаторазові, а для їх поповнення використовують спеціальні термінали. Місячні проїзні в Житомирі коштують: 35 гривень для учнів, 70 гривень для студентів та 140 гривень для громадян.
— Такі проїзні дуже зручні для дитини, бо їй легше самій розраховуватися за проїзд. До того ж, з валідатором виходить дешевше. Переносний пристрій для розрахунку є й у кондуктора. Через нього можна розрахуватися та отримати чек замість звичного квитка. Але це на той випадок, якщо поряд немає прикріпленого валідатора, — розказала мати школярки, житомирянка Марина.
Це учнівський проїзний
Як бонус, сплатити за проїзд можна, просканувавши QR-код в салоні тролейбуса: відкриваєте додаток, скануєте своїм смартфоном та на екран отримуєте квитанцію про оплату проїзду. Це є доказом купівлі квитка для контролера.
До речі, кондуктори в житомирському транспорті ще працюють. Хоча і жаліються, що тепер їм доводиться носити важкий пристрій.
— Була одна сумка, а тепер ще й переносний валідатор, від якого шия болить. Мені здається, що нічого і не змінилося, — каже кондуктор, що представилася Людмилою. — Навпаки, нам (кондукторам - авт.) стало тяжче. Часом пристрій глючить. Був такий випадок. Я не знала навіть, що мені робити. Людей-то було багато, а валідатор не працював. Додумалася перезавантажити його і процес пішов наново.
Такий валідатор носить кондуктор на ременці. Люди дають гроші, а отримують квиток-"чек"
З часом, кондукторів у міському транспорті не залишиться. У мерії кажуть, що роботу знайдуть усім. Їх переведуть у водії тролейбусів, контролерів тощо.
Квиток на проїзд в тролейбусі. Вартість - 2 гривні
Карткою і в маршрутках
Журналісти поспілкувалися з міським головою ЖитомираСергієм Сухомлином, щоб більше розібратися в особливостях е-квитків.
— Над системою ми працюємо вже більше року. Перший етап з переносними валідаторами коштував 7,9 мільйона гривень, другий етап - оснащення стаціонарними пристроями тролейбусів — 11 мільйонів гривень, — розказав житомирський міський голова. — Наш партнер компанія Visa, дообладнали тролейбуси валідаторами на суму близько 1 мільйона гривень.
Чоловік пояснив, для чого їм автоматизована система оплати проїзду: порахувати, скільки пільговиків, отримувати інформацію про кількість пасажирів в реальному часі та зробити для власників проїзних бонусні програми. Наприклад, додаткові, безкоштовні поїздки.
— А як будете без кондукторів боротися з «зайцями» в транспорті?
— На дверях до тролейбуса обладнаємо датчики, що рахуватимуть кількість пасажирів. Порівнюючи кількість людей, що сплатили за проїзд, та тих, що зайшли в салон, ми матимемо чіткі цифри. Якщо різниця буде більше ніж 10%, система дає сигнал для групи контролерів. Вони заходять у цей тролейбус, блокують валідатори та перевіряють квитки в людей, — розказав міський голова Житомира Сергій Сухомлин.
Після трамваїв та тролейбусів, валідатори в Житомирі з'являться і у маршрутках
Ще ми розпитали про плани на систему електронних квитків в Житомирі.
— Думаємо обладнати трамваї валідаторами. Поставити ще по одному-два пристрої в кожний тролейбус, — сказав міський голова Житомира. — Головне — встановити валідатори в маршрутках для безготівкового проїзду та обрахунку пільговиків. Це все є частиною другого етапу транспортної реформи міста. Далі переходимо на конкурсну основу між комунальними і приватними перевізниками: обираємо перевізників для маршруту, визначаємо вартість за кілометр та віддаємо право возити городян тому перевізнику, хто надає цю послугу якісніше.
У Вінниці почнуть впроваджувати з 2018 року
Катерина Бабіна, директор підприємства «Вінницякартсервіс»
— Мешканці міста отримають електронні засоби оплати проїзду: це можуть бути картки або чіпи, чи додатки до смартфонів. Пільговикам дадуть такі засоби безкоштовно. Ще проводиться тендер щодо компанії, яка постачатиме спецобладнання. Переможець має виготовити тестовий набір обладнання, зокрема: бортове приладдя, валідатори, серверне устаткування тощо. Поступово, на тестових маршрутах тролейбусів та трамваїв облаштуємо систему безготівкової оплати проїзду. На це є півроку. Паралельно до цього, городянам видаватимуть електронні засоби оплати. Наступний етап — облаштування пристроями маршрутних таксі. Тому комплексна система електронних квитків має з'явитися у Вінниці вже за 18 місяців з моменту підписання угоди, враховуючи і приватних перевізників. Кондуктори працюватимуть консультантами та контролерами ще мінімум два роки з початку дії електронних квитків.
Може здорожчати проїзд?
Обладнання валідаторами транспорту, мережі для обліку та інше, що є складовими системи електронних квитків — це недешево. Місто готове буде витратити на це до 9 мільйонів євро: 1 мільйон з міського бюджету та 8 мільйонів — позика Європейського банку реконструкції та розвитку.
Е-квиток збільшить вартість проїзду у Вінниці? Заступник мера Владислав Скальський вважає, що навпаки: автоматична система проїзду дешевша за традиційну.
— При наявній системі витрати Вінницької транспортної компанії, пов’язані з виготовленням та розповсюдженням традиційних паперових квитків, сягають 25% від всіх зборів за проїзд, — казав Скальський. — Для порівняння, будь-яка сучасна автоматизована система потребує витрат не більше 18%. А ще е-квиток приносить більше доходів — у перші місяці, зазвичай, прибуток зростає мінімум на 10%.
Якраз на 10% зросла виручка і в міському транспорті Житомира.
Але вже з жовтня подорожчає проїзд у електротранспорті: з двох до трьох гривень. Хоча, як пояснювали в місцевому ТТУ, причиною здорожчання є не електронні квитки, а збільшення вартості електроенергії та розміру мінімальної зарплати. І в мерії додають, що власники електронних платитимуть за проїзд 2,5 до 2,9 гривні.
Ого, 9 000 000 Євро на приблизно аж на 300-350 трамваїв, тролейбусів та автобусів рухомого складу, це по 500,000 грн на кожен? Нічого так собі бабла розпиляють в борг. Це мають бути з золота ці "Валідатори", навіть якщо їх декілька буде на салон, бо картки до них копійки коштують, ПО теж не може стільки коштувати. Не вірю я цим "реформам", скільки б вони тут доріжок не вкатали з карманних асфальтних заводів.
Olvol
Водитель кричит по громкоговорителю: расчитывайтесь со мной. Все как истуканы сидят.А представьте если еще и какой-то автомат
Anonymous
Зато Винница "европейский" город и смайл-сити - прЮвет моргунову.
Vladimir Sviridov
все зроблять так як і завжди, почіпляють валідатори, потрібні "люди" попіаряться тим що дуже корисну річ для людей зробили, а потім подерибанять бабки які були відмиті на цій піар акції, максимум через рік познімають ці валідатори, знову відмиють на цьому бабки і повернуть все як і було.