Вінницькі громадські організації взялися моніторити, як студенти автошкіл складають іспити на отримання водійського посвідчення. Результати дивують.
Так, наприкінці лютого, з двох груп (у кожній мінімум по 15 осіб) лише чотири людини склали тести, а з них — тільки один пройшов “випробування” на автодромі.
Через тиждень до представників об'єднання "НІКА" приєднався журналіст RIA. При другій спробі ситуація покращилася — майже усі отримали права. Але представника ЗМІ не хотіли пускати у кабінет, де екзаменують майбутніх водіїв. Умова від журналіста була лише одна — дивитися на монітор адміністратора, не заважаючи самим студентам.
Хто боїться журналістів - керівництво чи студенти?
Незважаючи на те, що закон гарантує журналісту право бути присутнім на таких дійствах, керівництво колишнього МРЕВ не хотіло пропускати його у кабінет, де проводиться тестування.
- Ви заважатимете проведенню іспиту, - казав в. о. керівника вінницького територіального сервісного центру МВС Костянтин Качур. - Люди бояться. За склом ставайте, спостерігайте, але біля монітору адміністратора не можна. Що ви хочете там побачити?
Чому журналістам заважають виконувати їх роботу, запитали у найголовнішого у цій структурі - в.о. директора Регіонального сервісного центру МВС у Вінницькій області Олександра Князюка. Він обіцяє, що журналістів будуть пускати, якщо вони попередять заздалегідь. А як же “ефект несподіваності”?
- Вам треба було заздалегідь прийти до мене та домовитися, - говорить він. - Добре, якщо усі журналісти зберуться і ми все одразу покажемо.
Разом з журналістами за тестуванням поставили слідкувати і речника центру Володимира Мотичко. Екзамен пройшов спокійно: інструктор пояснив правила іспиту і після цього більше не чіпав студентів. Результати приємно здивували - склали майже всі. Після іспиту журналіст підходив до студентів та питав, чи заважали ми їм своєю присутністю під час тестування. Казали, що ні.
З автошколами боротимуться новою комісією
Олександр Князюк заступив на посаду в. о. директора Регіонального сервісного центру МВС у Вінницькій області нещодавно і уже встиг дати прес-конференцію. На ній він, до речі, говорив, що знає про проблеми у автошколах. Журналісту пояснив, як збирається їх вирішувати.
- З 20 осіб здають максимум п'ять, - розповідає він. - Бо не вчать у автошколах. Їх у області є 102, з них не всі акредитовані. Плануємо зібрати комісію по акредитації, у якій будуть нові люди. Вони будуть виїжджати на місця і прискіпливо перевіряти. Це дозволить зруйнувати налагоджені “зв'язки”.
За інформацією, яку надав речник вінницького регіонального сервісного центру Володимир Мотичко, в області акредитовані - 67 автошкіл, із них 33 - у Вінниці. Закінчилася акредитація у 35 автошколах, поновлювати її планують тільки у 31 з них. Інші чотири після закінчення терміну акредитації закрилися.
"Автошколи заробляють гроші"
Сергій Медвецький, викладач школи “Автоучкомбінат”
- У багатьох автошколах слабка технічна база, але головна причина, на мою думку, це те, що автошколи просто заробляють гроші, а не вчать, - каже він. - Набирають викладачів, не зрозуміло як, і ніхто це не контролює. Я думаю, що треба відкривати спеціальну школу для підготовки викладачів. Та й у ДАІ були корупційні схеми, тому студенти приходили вже налаштовані на те, щоб заплатити й отримати права. Це проста лінь. Для мене є принциповим добре навчити, бо це питання безпеки. А ще правила дорожнього руху не відповідають екзаменаційним білетам. Студенти просто не можуть зрозуміти деякі питання. Є багато нюансів, на які слід звернути увагу.
"Потрібен контроль суспільства"
Володимир Черкас, голова ГО "Комітет безпеки руху"
- Автошколи слід забезпечити матеріально-технічною базою, - говорить Черкас. - Буває, що їм не вистачає навіть плакатів і стендів. Важливо посилити умови здачі нормативів для викладачів і встановити контроль з боку інститутів суспільства. Це дало величезний результат в минулому році, ще за колишньої ДАІ. Виникає потреба в розробці єдиних правил складання іспитів з практичного водіння автомобіля, оскільки є ряд питань між випускником автошколи і екзаменатором і ніхто до кінця не знає, як саме треба виконати ту чи іншу фігуру і т. д. Також ми запропонували зробити автоматизований програмний комплекс, який би ніс у собі абсолютно всю інформацію по автошколах, навчальних процесах, відвідуваності...
"У хорошої школи має бути автодром та класні викладачі"
Олександр Зєрщиков, автоексперт, викладач школи “Форсаж ВВ”
- Показники хорошої школи: наявність класів з комп'ютерами, проекторами, стендами, презентаціями, автодром чи навчальний майданчик і, найголовніше, класні викладачі - професіонали. Про викладачів можна дізнатись, просто запитавши у колишніх студентів їх враження від навчання, хоча б на форумах в інтернеті. Чи є зараз корупція між Сервісним центром і автошколами, мені не відомо, проте, якщо подивитися на збільшення кількості людей, які не можуть скласти іспити з першого разу, це каже про те, що керівництво сервісного центру і реформа на правильному шляху. Тепер повинен бути крок від автошкіл в підвищенні якості навчання.
“Схеми ще є, та їх стало менше”
Віталій Павловський, голова ГО “Ревізія влади”
- Я думаю, що корупційні схеми ще залишилися. Вони є, як погана звичка зі старих часів. За нашою інформацією, їх стало менше, проте ціна зросла - було 1200 гривень за екзамени, а зараз - 1400. Ми кожного тижня моніторимо іспити, фіксуємо статистику, через це корупційних схем стає менше. Потрібна повторна акредитація автошкіл, а цим повинна займатися спеціальна комісія. Ті комісії, що обіцяє Олександр Князюк, обов'язково дадуть результат, але тільки у тому випадку, якщо їх члени самі не будуть корумповані. Я вважаю, що це можуть бути люди, які розуміються на автошколах й компетентні в даних перевірках, а ще краще, якщо вони вже мають такий досвід.
Скільки коштує навчання у автошколах Вінниці
У Вінниці пропонують навчити керувати автомобілем понад 15 шкіл. Категорія “В” (транспортний засіб вагою до 3,5 тонни) користується найбільшою популярністю у майбутніх водіїв. Вартість навчання у цій категорії коливається від 2700 до 2900 гривень. У цю суму не входить пальне - його потрібно купувати окремо. Загалом, навчитися керувати автівкою обійдеться приблизно у 5-6 тисяч гривень.
За шість років на вінницьких дорогах загинуло 845 людей
Автопригоди з постраждалими у Вінницькій області. Перша цифра, це кількість ДТП, друга, це загиблі, третя - травмовані.
2010 рік 524-106-591
2011 рік 509-122-547
2012 рік 544-167-557
2013 рік 544-125-623
2014 рік 496-146- 558
2015 рік 642-179-715
Аварійність з 01.по 31.01.16 року (тобто за місяць) 62-10-86.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер