Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”

Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”

Відомий український композитор Мирослав Скорик ексклюзивно для 20minut.ua розказав про те, яку музику слухають його онуки, про враження від OPERAFEST TULCHYN і те, чи є європейське майбутнє в української музики

У переддень фестивалю OPERAFEST TULCHYN Мирослава Скорика можна було «спіймати» тільки на репетиції з третьої до п’ятої у Вінницькій обласній філармонії. Там він з симфонічним оркестром “Арката” та хором репетирував оперу “На Русалчин Великдень”. Це незавершена опера Миколи Леонтовича, яку Мирослав Скорик дописав рівно 40 років тому. Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №1 на сайті 20minut.ua

— Там була тільки половина опери і ще деякі ескізи. На основі цього матеріалу я їх і дописував. Зробив оркестровки, бо і їх не було. А роботу над нею завершив у 1977 році — якраз до століття з дня народження Леонтовича, — каже пан Мирослав.
На розмову із диригентом є лише 15 хвилин: 5 — перед першою репетицією, і 10 — перед другою і останньою на цей день. Він по-простому сидить біля входу до концертної зали філармонії на одному зі стільчиків для відвідувачів. А за закритими дверима концертної зали в цей час грають скрипки та співають солісти: йде остання підготовка до передостанньої репетиції.  

Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №2 на сайті 20minut.ua

Відео дня

OPERAFEST TULCHYN переніс оперні арії з театральних залів під відкрите небо. Чи треба опері залишатися елітарною в Україні?

У світі це не нова практика: дуже часто концерти проходять у такому форматі. Опера в цьому плані виграє, адже окрім якісного звуку тут є ще й гарна картинка. Звичайно, є й ризики: наприклад, погана погода або акустика приміщення. Але така ініціатива - це гарно, якщо це зацікавило публіку, якщо захід проводиться на належному рівні. Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №3 на сайті 20minut.uaДля молоді на оперному фестивалі зробили селфі-зону з манекенами оперних виконавців, у тому числі і Соломії Крушельницької - вашої двоюрідної бабусі. Як вам такі експерименти?

Експерименти — взагалі, цікава річ. Хоча до експериментів, приміром, у музиці я ставлюсь акуратно. Це режисери можуть висловлювати своє бачення і тому подібне: добре, хоч музику не “рухають”, і то не завжди. Композитор же займається творчістю у більш жорстких рамках.

Як би ви приваблювали людей до слухання творів, яким 300 і більше років?

Це справа реклами та піару. Зараз піаром можна зробити настільки багато, що навіть посередня опера, подана під правильним соусом, буде виглядати пристойно. Є багато сучасних опер, які музично, на мою думку, слабенькі, але так оформлені, що здаються гарними витворами мистецтва.Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №4 на сайті 20minut.ua Опишіть портрет людини, яка приходить на ваші концерти слухати оперу.

Немає якоїсь чіткої аудиторії. Опера сприймається різними людьми. Багато чого залежить і від композитора: чи знайде він шлях до людського сприйняття. Якщо він напише музику, яка не подобатиметься слухачам, то кому це, окрім нього, потрібно? Для мене важливо бачити, що люди зацікавлено слухають музику, коли я виконую свій твір. І так кожний артист прагне, щоб люди переживали його твори разом із ним.

Ви казали, що ставитеся до експериментів у музиці акуратно. А чи написали би реп-оперу?

Оперу з елементами репу? А чому б і ні? Я — професіонал, я можу все, що завгодно написати. Якщо б мені це було цікаво, якби було якесь цікаве лібрето… Врешті-решт, для композитора головне — аби його музика звучала, аби нею хтось зацікавився. А так, звісно, все може бути.Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №5 на сайті 20minut.ua Чи подобаються вам якісь із сучасних музичних композицій?

Ні. Дуже мало всесвітньо відомих композиторів, творчість яких би мені імпонувала. Я маю деяких на приміті, але не хочу називати прізвища.  

Ваші онуки — що слухають вони?

Я, чесно кажучи, не в курсі.

У своїй творчості ви берете натхнення з української музики, зокрема, з гуцульських мотивів. Як вони сприймаються за кордоном?

Нещодавно у Мюнхені Вільний університет зробив шестиденний проект “Дух гуцулів”, де була представлена і українська народна музика, і хореографія. Він показав, що музика гуцульська, і взагалі українська народна музика у Європі сприймається з цікавістю.Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №6 на сайті 20minut.ua Років зо 5 тому ви казали, що чинять перешкоди тому, аби українська музика поширювалась на закордонних теренах. Що змінилось з тих пір?

Мало що: кожна країна цікавиться, у першу чергу, своєю музикою. Друга причина: якщо наша музика  подобається, то закордонні споживачі мусять за це платити, адже авторське право ніхто не відміняв. Але платять неохоче: у тих випадках, коли просто надзацікавлені у тому, аби слухати нашу музику. Для того, аби ситуація змінилась, популяризація музики повинна проводитися на рівні держави.

Виходить, талант без піару не проб’ється?

Ну, у всякому разі, тяжко без нього. Є ж фінансові проблеми: треба мати якогось спонсора. Елементарний приклад: навряд чи Чайковський був би популярним і так багато писав, якщо б він не мав спонсора. Він же отримував плату за свої музичні твори від однієї дами. Бетховен присвячував різним дамам сонати, і з того жив. Робота на замовлення — норма для всіх творчих людей. Ні, ну можна писати на замовлення та чекати, доки відкриють. Але тоді результатів своєї праці ви ризикуєте не побачити за життя.Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №7 на сайті 20minut.ua

То чи можна українській музиці чекати падіння музичної “завіси” найближчим часом?

З одної сторони, авангард абсолютно відійшов і вже майже ніхто ним не  цікавиться. Приміром, був період, коли класика нікого не цікавила, розумієте? Бетховен вважався сухим, нецікавим композитором, Чайковський — буржуазним скиглієм. А тепер, з одного боку, популярна примітивна попса.  Це, власне, дуже прикро, бо вона виходить якась, на мою думку, спрощена і нецікава. З іншого боку зараз дуже починають цікавитися класичними композиторами. Але, загалом, музика рухається по своїх власних законах, часом абсолютно несподіваних, і про перспективи достеменно не знає ніхто.  

У статті використано фото Дмитра Данкевича з опери "На русалчин великдень". .  Мирослав Скорик: “Написати оперу з елементами репу? Чому б і ні”, фото №8 на сайті 20minut.ua

 

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (1)
  • Алла Лукашук
    Світлої пам'яті маестро

keyboard_arrow_up