Система електронних петицій покликана налагодити діалог між владою та громадою. У Вінниці діалог щось не лагодиться, кажуть автори петицій. Та й статистики звернень, які будуть реалізовані, міськрада не веде
На сайті Вінницької міської ради з жовтня працює портал, де кожен громадянин може зареєструвати звернення до міської ради. Електронна петиція або е-петиція призначена для того, щоб людина могла вирішити наболілі питання. Чи працює ця система зв’язку між міськрадою та громадою, і якщо так, то яким чином?
Починаючи із жовтня, коли ця система у Вінниці тільки набирала обертів, для розгляду е-петиції вінницькою владою вона повинна була зібрати 250 голосів вінничан за 90 днів. У січні Вінницька міськрада ускладнила умови розгляду такого звернення - 350 підписів за 14 днів. Втім, на кількості петицій та активності самих голосуючих це не позначилося - багато петицій на порталі e-dem-Вінниця набирають голосів більше, ніж це необхідно. Але це не заважає таким зверненням діставати відповідь “ні” від мерії. Зараз на сайті зареєстровано 286 петицій. З них станом на 2 травня міськрада дала відповідь на 177 петицій, 11 петицій ще збирають голоси, і чотири знаходяться на розгляді. Ті петиції, які зовсім не набирають голосів, не розглядаються.
Ми взяли топ-10 петицій та підрахували, на які з них влада відповіла “так”. Схвалили у міськраді тільки дві із топ-десяти - “Ремонт дороги на колі електромережі в напрямку Сабарова та Шкуринців” та петицію щодо оновлення водовідведення на Магістратській. Інші ж вісім станом на друге травня - або будуть реалізовані в наступні роки, або дістали тверде “ні”.
Цікавий і парадоксальний випадок виник із двома петиціями про муніципальний притулок для тварин. Виходить, що навіть якщо ваша петиція набирає необхідну кількість голосів, із нею не обов’язково рахуватимуться. Так, перша із петицій зареєстрована 4 січня, і містить пропозицію підтримати будівництво притулку. Та петиція отримала 125 голосів із 350 необхідних, але була прийнята до уваги.
Петиція, зареєстрована 8 лютого, містить протилежну пропозицію і пропонує заборонити будівництво об’єкта. Заборона підтримана 488 жителями міста (що більше від норми на 138 голосів), але відповідь влади - заперечна.
Виходить, вкладка “Петиції із відповідями” на сайті міськради не відображає “коефіцієнту корисної дії”, бо більшість відповідей на ініціативи містян - заперечна. А де можна знайти статистику реалізованих петицій, або таких, що будуть прийняті до реалізації?
Голос міськради
У міськраді відповіді на те, скільки петицій реалізовано, або буде реалізовано, не дають. Більше того, така статистика не ведеться, каже Людмила Федчишина, заступник Департаменту правової політики.
- Щодо ефективності роботи я не можу вам сказати, тому що я тільки модератор, яка завіряє на відповідність порядку розгляду електронні петиції та запускає голосування на сайті. А щодо того, наскільки він дієвий - є відповідні виконавчі органи міської ради, які розглядають електронні петиції, тож треба дзвонити до кожного із них. Зараз вам точно сказати, які петиції реалізуються, я не можу. У нас такого обліку не передбачено.
Перша ж спроба у “ручному режимі” дізнатися результати роботи щодо петицій Департаменту благоустрою обертається перепосиланням:
- Ми вам не маємо права давати таку інформацію. Ви у відділ звернень дзвонили? Вони мають надати таку інформацію. Вони там петиції розписують.
Начальник відділу звернень апарату міської ради Ірина Єлізарова, у свою чергу, каже - її відділ тільки розміщує відповіді на петиції.
- Є дані щодо того, які петиції розглянуті. А щодо результатів - у нас такої статистики немає, ми не можемо вам надати. Не знаю, хто може надати таку інформацію. Це, мабуть, потрібен час. Давайте, ви звернетеся із запитом до міськради, і ми вам дамо офіційну відповідь, - зазначає пані Ірина.
Петиція - наказ чи рекомендація?
Зараз, за інформацією аналітиків Інформаційної кампанії "Сильніші разом!”, електронні петиції діють у понад 70 країнах світу. Вони можуть консультативний характер - просто ілюструвати актуальність піднятої проблеми, або імперативний. Імперативні петиції мають обов’язковий характер для органів влади. Така процедура існує, наприклад, у Фінляндії, де петиції, що зібрали 50 тис. підписів, автоматично стають законопроектами, і парламент Фінляндії зобов’язаний їх розглядати у пріоритетному порядку. Українські ж петиції — радше консультативного типу. Адже хоча їх і мають розглядати в особливому порядку, однак українські реалії часто показують формальний характер петицій, адже навіть підтримані петиції залишаються з відписками і не мають подальшого втілення в життя.
Як оцінюють ефективність роботи системи автори петицій?
Інга Фляжнікова, одна із авторів петиції “Заборонити вбивати безпритульних тварин!”, 488 голосів
- На петиції від громадських організацій реагують так само, як на депутатські запити - відписками. Навіть коли громада стопроцентно підтримує ідею, про яку йдеться в петиції, реагують такими самими відписками. Діалогу “влада-громада” ніякого немає.
Олександр Дроздик, автор петиції “Будівництво дитячого садочка в мікрорайоні Академічний”, 379 голосів:
- Подавав петицію щодо маршруту від нашого “Академічного” до залізничного вокзалу. У відповіді було сказано, мовляв, у вас є маршрутне таксі “5-А”. А те, що петицію підписало 466 людей, яким цього не вистачає, це нікого не цікавить. Тільки після того, як ми почали працювати безпосередньо із департаментом фінансів, з’явилася надія, що все-таки буде муніципальний автобус в “Академічний”.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Автобус 20 таки продовжили до хутору Шевченка.