Інклюзивна освіта у Вінниці: як дітей з інвалідністю інтегрують у школи і садочки

  • Скільки у місті є класів у школах і груп у садочках для дітей з інвалідністю
  • Що таке Ресурсний центр інклюзивної освіти і чи буде він модернізований
  • Де взяти спеціалістів для роботи з дітьми з особливими потребами
  • Журналісти дізнавалися про ситуацію із включенням дітей з інвалідністю у школи і садочки у директора Департаменту освіти Оксани Яценко
Інклюзивна освіта у Вінниці: як дітей з інвалідністю інтегрують у школи і садочки

Що таке інклюзія

Інклюзія у перекладі означає «включення». Це включення дітей з інвалідністю у навчальний процес, перебування їх у звичайних школах і садочках. Наприклад, у класі є 28 учнів, і 29-м приходить дитина з інвалідністю.

Оксана Яценко пояснила, що якщо Департамент освіти відкриває інклюзивний клас, то у такому класі крім вчителя за потребою має бути асистент учителя, який знаходиться поруч з дитиною. Це людина з педагогічною освітою, його функція — допомагати вчителю готувати роздатковий навчальний матеріал та допомагати дитині опановувати знання.

Оксана Яценко, Оксана Комплєтова та її син Андрій. На виставці-ярмарку робіт дітей з інвалідністю та вихованців Палацу дітей та юнацтва

Оксана Яценко, Оксана Комплєтова та її син Андрій. На виставці-ярмарку робіт дітей з інвалідністю та вихованців Палацу дітей та юнацтва

Скільки інклюзивних класів і груп у Вінниці

За словами директора Департаменту освіти, з 1 вересня 2015 року у Вінниці було відкрито 7 інклюзивних класів, де навчалися 8 учнів. У 2016-2017 навчальному році у семи школах уже функціонувало 13 інклюзивних класів, де навчалося 15 дітей з особливими потребами.

—  Введено 5 ставок асистентів учителів — 0,5 ставки на 1 інклюзивний клас. В дошкільних навчальних закладах на даний час працює 3 інклюзивних групи, там відкрито 3 ставки асистента вихователя (на одну дитину — одна ставка асистента вихователя) —  розповіла Оксана Яценко. — З 1 серпня ми плануємо відкрити ще 3 інклюзивних групи у трьох дитячих садочках. Крім того, з 1 вересня відкриваються додатково класи з інклюзивним навчанням на підставі заяв батьків дітей з інвалідністю. І на даний час є уже майже 30 заяв щодо організації інклюзивного навчання.

Андрюша відвідує дитячий садочок № 1

Син Оксани Комлєтової Андрюша відвідує дитячий садочок № 1. З серпня група, де хлопчик навчається, теж стане інклюзивною.

 Оксана Яценко сказала, що інклюзіія розвивається також і в позашкіллі.

—  У Палаці дітей та юнацтва працюють 2 гуртки — декоративно-прикладного мистецтва і м'якої іграшки, де навчається 21 дитина з особливими потребами. Цього року буде облаштовано кімнату інклюзивної освіти для зручного навчання таких дітей, тобто ми створюємо умови для інтеграції, — повідомила керівник департаменту.

23 травня 2017 року Верховною радою було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг», відповідно до якого діти з особливими освітніми потребами можуть навчатися в усіх навчальних закладах, у тому числі в державних і комунальних навчальних закладах.

Ресурсний центр інклюзивної освіти

Також журналісти дізналися про те, що ще у 2014 році при міському методичному кабінеті Департаменту освіти був відкритий ресурсний центр інклюзивної освіти. Він виконує навігаційну та консультативну функції для батьків, дітей, які потребують інклюзивної освіти та педагогічних працівників.

Оксана Яценко розповіла, що у  Міністерстві освіти і науки України зараз розробляється і готується до затвердження в липні 2017 року нова редакція Положення про Інклюзивний ресурсний центр.

—  Ми чекаємо цих змін, тому що хочемо модернізувати роботу Центру інклюзивної освіти. Це має бути кол-центр, який інтегруватиме всю інформацію про інклюзивні класи, групи і надаватиме консультації та корекційні послуги дітям з особливими освітніми потребами, — пояснила пані Оксана. — З 1 січня 2017 року було проведено 3 круглих столи з батьками і громадськістю, на яких обговорювалися нагальні проблеми та шляхи їх вирішення. Наразі ми ще чекаємо змін в законодавстві, сподіваємося, що чітко буде прописаний перелік фахівців, які мають бути в Інклюзивному центрі.

Де взяти спеціалістів для дітей з інвалідністю

Директор департаменту освіти сказала, що наша вища освіта не була орієнтована на випуск таких фахівців.

—  Але уже цього року Вінницький педагогічний університет вперше випускає фахівців зі спеціальності «Корекційна педагогіка» і ми сподіваємося, що вони прийдуть у навчальні заклади і почнуться зрушення, — зауважила Оксана Яценко.

У педагогічному коледжі також є спеціальності, після яких у заклади прийдуть спеціалісти, що пройшли курс логопедії, дефектології, корекційної педагогіки, фізичної реабілітації і зможуть працювати з дітьми з інвалідністю.

Що ще зроблено і які плани

У 8-ми дошкільних навчальних закладах, 14-ти школах і Палаці дітей та юнацтва вже створені належні умови для безперешкодного доступу дітей з інвалідністю до будівель за рахунок бюджетних і позабюджетних коштів.

У 4, 6 і 33 школах на першому поверсі побудовані спеціальні санвузли. Цього року планується облаштувати ще пандуси і два санвузли у інших школах.

У 6 і 33 школах функціонують ліфти для дітей з вадами опорно-рухового апарату і облаштовані шрифтом Брайля.

У школах № 6 та 10 спеціально обладнано кімнати, які називаються «кімната розвантаження”. Вони складається з двох функціональних зон — навчальної та зони психологічного відпочинку (для ігр і розвантаження).

У закладах, де відбувається утеплення — цього року це 20 і 35 школи, також будуть обладнані пандуси.

Крім того, буде здано три садочки, які мають архітектурну доступність для дітей і батьків з особливими потребами. Адже умова до інвесторів, які будують нові об'єкти — архітектурна доступність і безпороговість.

—  Я планую поїхати в Одесу, щоб перейняти досвід і подивитися, як там усе зроблено для дітей з інвалідністю, — розповіла Оксана Яценко. —  У нас були представники Словаччини, і вони зацікавилися вінницьким досвідом з впровадження інклюзивної освіти. А саме тим, що Департамент освіти ініціює круглі столи, чує громадськість, тому що громадські організації створюють саме батьки, ті, у кого найбільше болить. Дуже сподіваємося, що у липні проект по інклюзії буде прийнятий. Діти мають бути інтегрованими і проходити соціальну адаптацію, а вдома у квартирі вони її не пройдуть.

Коментарі (1)

Ви не авторизовані

  • Куприна Юлия

    Ось такими питаннями варто займатися в першу чергу, а не блокуванням соц. мереж. Бо користі від того блокування ніякої, плюс люди його обходять запросто, варто лише встановити щось типу браузера freeu.
Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook