Без його імені не уявити сучасне мистецтво України. У свої 36 років Дмитро Костюмінський встиг здобути славу неординарного актора, художника і, перш за все – режисера.
Його спільна зі швейцарцями постановка «Гамлет. Вавилон», представлена у 2013 році, вразила всю Європу. А неймовірна вистава «Вакханки» сьогодні розриває усі театральні шаблони – триває 4,5 години і незмінно збирає аншлаги.
Дмитро Костюмінський - засновник знаменитої театральної компанії DollMen, а також один із творців першого підземного театру України «ТЕО».
Щороку митець не втомлюється дивувати глядачів та колег не тільки усієї України, а й світу.
І от вперше з його творчістю змогла познайомитися Вінниця.
Музично-театральний перформанс «Страсті за дівчинкою із сірниками», який Дмитро Костюмінський поставив за всесвітньовідомим шедевром Девіда Ленга «The little match girl passion», став гучним відкриттям фестивалю Contemporary music days in Vinnytsia-2019.
Це було невимовно потужне поєднання «краси і жаху»! Одвічну тему самотності у натовпі й людської байдужості майстерно підкреслювала вражаюча гра світла, кольору й тіні та поєднання дивовижного вокалу, пластики й барабанної гри.
Вражені побаченим, глядачі аплодували, стоячи.
А RIA/20minut.ua у ексклюзивному інтерв’ю розпитали режисера про деталі створення шедевру та найближчі амбітні плани.
Про скорення Польщі після Вінниці
- Після Вінниці з музично-театральним перформансом «Страсті за дівчинкою із сірниками» ми їдемо у Польщу на фестиваль «Український місяць у Гданську», який буде проходити у Шекспірівському театрі. Це дуже велика сцена - одна з найголовніших у Європі.
Отримавши запрошення представляти Україну на цьому фестивалі, я подав на вибір дві свої вистави, з яких вони обрали саме «Страсті…». Дійство буде дуже масштабне! Дуже багато людей з інших країн будуть дивитись це, як «український шоу-кейс».
Про постановку «Страсті за дівчинкою із сірниками»
- Взятися за постановку цього твору мене спонукало те, що мінімалістична музика – моя велика любов! Одна з найулюбленіших у творчості сучасних композиторів.
І з Олею Приходько з Alter Ratio я працюю вже багато років. Всі їх залучення до моїх вистав - це дуже цікаво. Я дуже люблю сучасну музику, а вони - одні з найголовніших музикантів у нас в Україні.
Для мене, як режисера, найбільш щемливий моменту у «Страстях за дівчинкою із сірниками» - фінал. Цей перехід дівчини у інше життя, коли вона стає іншою людиною - як перехідний вік у дитини.
Про те, чому людство не змінюється з часів Андерсена
- Ми дуже багато чому вчимось, але у нас закладена така єдина ДНК-структура, яка весь час буде незмінною. В нас завжди буде боротися негативна емоція з позитивною, життя та смерть… Ці дві складові нашої дійсності фундаментальні. Як війна і мир.
Ця модель є в кожному і завжди буде однаковою. І неможливо сказати: на жаль чи на щастя.
Все просто відбувається по колу.
Ми - такі. І треба сприймати це, як реальність.
Про свою нову постановку - проект «Одіссея»
- Зараз починається робота над «Одіссеєю». Це буде великий проект, який об’єднає декілька театрів України.
Ця вистава буде, як серіал. У 4-5 театрах йтиме вистава з однією темою, але у різних постановках.
Це шлях Одіссея зараз. Пошук героя у нашому часі.
Скоріше за все, старт проекту відбудеться у Києві, потім у Львові, а потім, думаю, буде чи Одеса, чи… може, й Вінниця (посміхається)! Дуже хотілося б насправді.
Прогноз на найближчі тренди у сучасному мистецтві
- До чого ми рухаємося? До сприйняття мистецтва загалом.
Я вважаю, що треба відійти від усталених форматів, того, що у нас було тривалий час.
Треба приймати мистецтво таким, яким воно є й формувати відношення до нього на відчуттях самого себе.
Найголовніший тезис сучасного мистецтва – сприймати відчуття.
І бути людиною, дослухаючись до того, як все відбивається у тобі, у серці. Думаю, це найголовніше.
Чим вразив музично-театральний перформанс «Страсті за дівчинкою із сірниками» Вінницю?
Відкрити Contemporary music days in Vinnytsia-2019 саме цією постановкою організатори вирішили тому, що будучи надзвичайно сучасною та неординарною, вона якнайкраще відображає сучасне мистецтво.
У ньому немає табу, заборон і чіткого розмежування жанрів, а от сміливості й відвертості у розкритті актуальних проблем для того, щоб глядачі, переживши найсильніші емоції, дійшли до жаданого катарсису – з надлишком.
У ролі оповідачів у перформансі постали артисти знаменитого ансамблю сучасної музики Alter Ratio, керівником та диригентом якого є Ольга Приходько.
- «Страсті за дівчинкою із сірниками» - дуже відомий твір, написаний за мотивами казки Андерсена. Але перепрацьоване лібрето, створене композитором Девідом Ленгом, поєднує у собі ще й християнські мотиви. Власне, це і відображається у назві – «Страсті…». Історія дівчинки переплітається зі страждання Христа, а її маленькі дитячі страждання підносяться на рівень вселюдської байдужості і, власне, страждання від цієї байдужості, - звертає увагу Ольга Приходько. - Сюжет нашого перформансу охоплює дуже широкі теми. Він про те, наскільки люди можуть бути жорстокими, не помічати один одного, завдавати болю і наскільки це такі нібито маленькі, але дуже болючі речі для однієї людини…
Надзвичайно психологічно й емоційно складну роль у постановці блискуче втілила танцівниця Марія Сало, яка сьогодні є знаним хореографом, перформером та музикантом.
На її рахунку лауреатство Всеукраїнського конкурсу хореографічного мистецтва «Білий лелека» й участь у багатьох міжнародних проектів таких, як «Solipsis» ( Румунія), вечір сучасного танцю та музики з Річардом Кемероном-Вульфом, перформанс «Skin» у рамках Zelyonka Fest (2017) .
Танець у її виконанні проступав як на рівні сучасної пластики, так і у ритмічності вокальної лінії. І в ньому енергії відторгнення було не менше, аніж бажання єдності.
Партнери Contemporary music days in Vinnytsia-2019 – Український культурний фонд, Вінницька міська рада.
Фоторепортаж з перформансу – Юрія Якобенчука.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 20 від 14 травня 2025
Читати номер