Однакові послуги, а ціни різні: 10,5 мільярда гривень виділять на утримання доріг Вінниччини
- Близько 10,5 млрд грн виділять на експлуатаційне утримання доріг у Вінницькій області на три роки.
- Проте в сусідній області аналогічні послуги коштують втричі дешевше.
- Чому так і яка компанія виграла тендери? Розповідаємо.
На сайті «Прозорро» у травні оприлюднили три тендери на експлуатаційне утримання доріг. Один на суму 2,84 млрд грн, другий на 3,80 млрд грн і третій на 3,91 млрд грн. Всі ці тендери виграла одна компанія.
Крім того, учора «Наші Гроші» облікували матеріал, в якому також про це розповіли і навели в приклад аналогічний тендер на Житомирщині, який у травні цього року обійшовся в три рази дешевше. І в ньому теж перемогла та ж компанія, що на Вінниччині.
Знищили конкуренцію
Проте почнімо з самого початку. Загалом сума за всі три тендери вийшла 10,5 млрд грн. На Вінниччині перемогу здобула лише Група компаній «Автострада». Вона ж єдина брала участь у тендерах. Конкурентів не було.
А не було їх тому, що Служба відновлення Вінницької області поставила такі умови, що учасники тендеру мали мати річний дохід за минулий рік у розмірі не менше 99% від розміру нинішньої закупівлі. Тобто компанія, яка не мала річного доходу у розмірі 3 млрд грн не могла висуватися на участь. Таким чином конкуренції не було і тих, хто міг би збити ціну теж не було.
Журналісти видання Наші Гроші у своєму матері також підмітили такий момент: у травні «Автострада» виграла аналогічний тендер на експлуатаційне утримання доріг на Житомирщині, але ціна на послуги була в рази нижчою.
Як так? У цьому випадку замовник подробив область на менші ділянки, відповідно очікувана ціна тендеру була втричі меншою від вінницького випадку – 1,08 млрд грн.
Також замовник встановив вимогу щодо фінансової спроможності у розмірі 30% від очікуваної ціни трирічної закупівлі. Що якраз і відповідало принципу «рік на рік». Відтак в торгах взяли участь три фірми – окрім велетенських «Автостради» і «Онуру» також була місцева компанія ПП «Автомагістраль».
Через конкуренцію між трьома учасниками вартість трирічного контракту впала на 45% — з мільярда до 596 млн грн. І це відобразилось на прайсі. Одна з найзатребуваніших послуг «ліквідація вибоїн асфальтобетонного покриття без розламування старого покриття площею ремонту до 1 м2 при товщині шару до 50 мм» на Житомирщині коштувала 432 гривні за квадратний метр. А у вінницькому тендері вже втричі дорожче — 1 184 гривні.
Аналізуючи глибше різниці в цінах журналістка «20 хвилин» помітила, що така послуга як «поновлення горизонтальної розмітки 1.1 фарбою маркувальною машиною (поза межами гарантованого троку її експлуатації), шириною 0,15 м» на Житомирщині вийшла 11 337 грн за кілометр, а на Вінниччині — 30 835 грн. Також «укладання бетону невеликими обсягами» у сусідній області вийшло 3 240 грн, а в нашій — 5 020 за м3.
Що каже керівник «Автостради»?
Пояснив різницю в прайсах Максим Шкіль. Він вважає, що це не доцільно порівнювати з тендером по Житомирській області, адже ціни там значно занизили, щоб компанія могла зберегти обсяги робіт в цьому регіоні.
Ціни у тендері на роботи у Вінницькій області він вважає відповідають ринковим. Аргументує тим, що розрахунок проводив ДерждорНДІ. А також подібні ціни вже використовувалися в інших областях. Крім того, керівник Автостради зауважує, що реальні витрати складуть лише 10-15% від загальної суми, адже роботи не завжди виконуються в повному обсязі.
Що кажуть в Службі відновлення?
Журналістка «20 хвилин» телефонувала до Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Вінницькій області, щоб отримати коментар. Проте там попросили написати письмовий запит, тож наразі чекаємо відповіді.
Однак, щодо одного з питань нам вдалося отримати інформацію. Під час тендеру один з учасників зауважив, що замовник вимагає надто високий відсоток річного доходу. На це Вінницька служба відповіла, що законодавство дозволяє їм вимагати 100% від загальної суми закупівлі, незалежно від її тривалості. Тому, з їхнього боку, порушень немає.
Хто така «Автострада»?
Це вінницька компанія, що входить до фінансово-промислової групи Максима Шкіля MS Capital. Серед активів групи: ТОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Автострада», ТОВ «Перша логістична компанія», ТОВ «3С Групп», а також кілька гранітних кар'єрів та агрокомпаній. ТОВ «Група компаній «Автострада» зареєстрували у 2015 році.
Підприємство з 2017 року активно укладає договори з розпорядниками публічних коштів. За даними українського Forbes, до повномасштабного вторгнення у 2021 році компанія посідала друге місце серед отримувачів бюджетних грошей від «Укравтодору». В той час активно діяла президентська програма «Велике будівництво», за якою по всій території України реалізовували низку масштабних інфраструктурних проєктів.
Та попри усе компанія є фігурантом декількох кримінальних розслідувань. За даними судової ухвали, службові особи Могилів-Подільської ОТГ, діючи за попередньою змовою зі службовими особами ТОВ «СП «Автострада» неподалік автодороги М-21 біля с. Немія, Могилів-Подільського району організували незаконний видобуток корисних копалин у промислових масштабах, що спричинило тяжкі наслідки.
Крім цього, згідно з матеріалами іншого кримінального провадження, правоохоронці вважали, що під час виконання ремонтно-будівельних робіт ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл», ТОВ «Ростдорстрой» та ТОВ «Спільне Українсько-німецьке підприємство «Автострада» (колишня назва ТОВ «Група компаній «Автострада») неналежним чином виконали роботи, завищивши їх вартість.
За останні кілька місяців група компаній «Автострада» загалом отримала немало роботи. Наприклад, вона стала єдиним учасником тендеру на будівництво метро на Виноградар у Києві. Компанія запропонувала виконати роботи за 13,79 млрд грн при очікуваній вартості 13,96 млрд грн. Крім того, Автострада зараз у Києві ремонтує аварійну ділянку тунелю метрополітену біля станції метро «Деміївська» та будує з'їзди з Подільсько-Воскресенського мосту.
З цікавого також знайшли, що зарплату в ТОВ «Автострада» отримує депутат Вінницької міської ради Андрій Піжевський.
Читайте також:
Лавандові поля на Вінниччині: куди їхати та скільки коштує вхід
На Вінниччині за п'ять місяців ввезли 500 електрокарів: які марки найпопулярніші та які на них ціни?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Andrey Kolesov
Nicola Petrov reply Andrey Kolesov
Александр Господарец
Жюли М
Вадим Трубников