На перший погляд, автомобіль нічим не примітний, тому що на вулицях таких їздять сотні. Але, якщо зачепити історію цієї машини, то вона дійсно захоплююча. Про це розповів директор музею Олексій Стрембіцький.
- У 1979 році один з вінничан купив лотерейний квиток за 50 копійок. Природно, у нас не багато вигравали, але цього разу нашому землякові пощастило. Виявилося, що його квиток виграшний, а призом якраз був цей самий Іж. Через деякий час, такі «Москвичі» стали не популярними. Нещодавно власник цього по-своєму унікального автомобіля запропонував його як експонат. Ми прийняли рішення виставити його в нашому музеї. Зараз побачити автомобіль, який виграний у лотерею, дуже важко. А тут не тільки можна доторкнутися до виграшу, а навіть посидіти в ньому.
Музей відвідує досить багато людей. Хтось приходить з друзями, а хтось і з дітьми. Але незважаючи ні на що, кожен відвідувач знаходить для себе щось цікаве.
- Я прийшла зі своїм сином, так як він любить всякі машинки тощо. Та чого таїти, мені теж цікаво подивитися на раритетні автомобілі і техніку, - каже вінничанка Марія Шкуріна. - Моєму синові Ростиславу дуже сподобалося в музеї. Йому навіть дозволили покататися на маленькій дитячій машинці. Задоволення ми отримали величезне. Я від побаченого і розказаного, а він, напевно від того, що покатався на цьому міні-автомобілі.
Як починалось
«Москвич-412» випускався в 1964-1975 роках. Автомобіль був призначений не тільки для своїх громадян, але й для інших країн, оскільки приблизно 40 відсотків автомобілів йшли на експорт. Але, відступаючи трохи назад, треба згадати про випадки, до чого підштовхнуло автомобілебудівників створити машину з хорошим дизайном у Союзі. У 1959 році в Москві, в районі Сокольники проходила виставка американських автомобілів. Були показані красиві американські автомобілі марки «Кадилак», «Дженерал Моторс», «Плімут», «Шевролет», «Понтіак», «Крайслер», «Додж», «Форд» і «Лінкольн».
Природно, після побачених американських автомобілів, люди перебували в легкому шокові. Саме на тій виставці від Хрущова вперше вилетіла фраза - «Покажем мы вам кузькину мать!» Перекладач від несподіванки розгубився і вимовив незручну фразу про матір Кузьми. У США так і не зрозуміли, що ж мав на увазі радянський лідер.
Однак для дизайнерів і конструкторів це було ковтком свіжого повітря, адже американська школа дизайну переживала тоді злет. Можливо, саме завдяки цій виставці «Москвич – 412» отримав чотири фари на експортній версії.
Космічний дизайн
Слідом за цим 12 квітня 1961 вся країна і весь світ переживає хвилюючу подію - Юрій Гагарін здійснює перший політ людини в космос, що змусило весь світ подивитися на Союз з іншого боку. І «космічна» тема, безумовно, знаходить віддзеркалення в інтер'єрі нового «Москвича», в хвостових плавцях з витягнутими елегантними ліхтарями, в решітці радіатора. Було побудовано 14 прототипів - небачене поле діяльності для дизайнерів. Поступово «Москвич-412» ставав таким, яким ми звикли його бачити.
Цікаві факти
1. «Москвич-412» користувався величезним успіхом не тільки в СРСР, а й на Заході. Частка експорту деколи доходила до 50% від усіх випущених автомобілів! Щоб завоювати серця інших країн, були розроблені модифікації з підвищеним рівнем безпеки, з розташуванням керма на правій стороні і навіть експортна модифікація для південних країн.
2. «Москвич-412» не раз перемагав у міжнародних змаганнях. У 1968 році у пробігу «Лондон - Сідней» на 16 тис. Км автомобіль приніс країні четверте місце. Двома рокам пізніше в ралі «Лондон - Мехіко» на 26 тис. Км., Залишивши позаду навіть Ford, зайняв 3-е місце.
3. Заявлена потужність двигуна, встановленого в серійної моделі, становила 75 к.с. На ділі, через різних комісій і перевірок конструктори навмисно занизили показник: недобрати заявлену потужність було набагато гірше, ніж перебрати. Навіть серійний двигун давав чималі можливості для форсировки і при необхідних уміннях з нього можна було «вичавити» до 90 к.с.
4. «Москвич-412» встиг «засвітитися» в радянському кінематографі більш ніж в 25 фільмах. «Неймовірні пригоди італійців в Росії», мабуть, найвідоміший з них.
5. Останній «Москвич-412» був випущений в 1997 році, протримавшись «на плаву», таким чином, цілих 30 років. За цей час він встиг стати справжнім культовим авто: працюючі екземпляри до сих пір можна зустріти на дорогах. Крім того, завдяки своїй теперішній дешевизні і окремо взятим «Кулібіни», з цієї моделі виходять досить цікаві модифікації.
Характеристики:
характеристики
Масово-габаритні
Довжина: 4250 мм
Ширина: 1550 мм
Висота: 1480 мм
Кліренс: 173 мм
Колісна база: 2400 мм
Колія задня: 1270 мм
Колія передня: 1270 мм
Маса: 1045 кг
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер