Тетяна Костенко у дитинстві мріяла стати лікарем. Та коли підросла, зрозуміла, що не її це справа. Коли ж після закінчення школи постало питання – ким бути, згадала свою сусідку, що працювала водієм трамвая і пішла навчатися в училище №18.
- Навчитися цій професії нескладно, - каже Тетяна, - але на роботі потрібно бути дуже уважним. Останні роки дуже багато транспорту на дорогах. І водії часто не дотримуються правил дорожнього руху, та й пішоходи іноді переходять дорогу, де заманеться. Тому працювати нелегко. Зате робота у нас стабільна, є гарантована відпустка. У цьому плані ми впевнені у завтрашньому дні.
Ідуть назустріч і сімейним обставинам. Тетяна сама виховує сина, тому графік у неї пільговий. Вона працює щодня, крім вихідних з 6.45 до 15.09.
Головне – чіткий графік
Уся робота розписана похвилинно.
- Я вважаю, ТТУ - це напіввійськова організація, - каже начальник Вінницького ТТУ, - тут чіткий режим роботи, чіткі правила, чіткі вимоги до технічного стану транспорту. Інакше не можна, - адже ми перевозимо тисячі людей.
Водії мають чітко дотримуватися графіка. Приходять на роботу вони за 20 хв. до зміни. Проходять медичний контроль, інструктаж, і лише після цього сідають за "кермо" (тобто за управління трамваєм). До речі, у швейцарських трамваях все-таки є кермо, на відміну від КТ-4. За його допомогою трамвай набирає швидкість та пригальмовує. У «гармошці» ж це роблять за допомогою педалей. А взагалі, за словами водіїв, ці трамваї в управління майже нічим не відрізняються.
«Наступна зупинка…»
Кожну зупинку, наступну зупинку, вартість проїзду тощо водій трамвая має повідомляти пасажирам. У швейцарських трамваях для цього необхідно просто ввімкнути запис. У звичних "гармошках" КТ-4 водій це робить вживу по мікрофону. За цим стежать ревізори, що перевіряють роботу водіїв.
На відміну від водіїв маршруток, які слухають музику, розмовляють по телефону, спілкуються зі знайомими у салоні, водіям електротранспорту це суворо заборонено під час руху. Тому поговорити по телефону чи поспілкуватися з кондуктором водії можуть лише на кінцевих зупинках (на коло дається три хвилини). Трохи відпочити та підкріпитись водії можуть в обід, який триває півгодини.
На пенсію - раніше
У нашому місті водії трамвая переважно жінки, а тролейбуса - чоловіки.
- Трамваєм фізично керувати легше, і жінки з цим добре справляються, але емоційно - це однаково напружена робота, - каже заступник начальника ТТУ Микола Завірюха, - адже не можна відволікти увагу ні на секунду. Тому й пенсійний вік у наших водіїв менший. Жінки ідуть на відпочинок у 50 років, при наявності стажу роботи на трамваї чи тролейбусі 10 років, чоловіки - пенсіонери у 55. якщо є водійський стаж 12,5 років
Колись ми пережили досить велику плинність кадрів. Років зо 20 тому училище випускало три групи водіїв тролейбусів і три групи - водіїв трамваїв. Багато хто пішов, але залишилися – найкращі, - каже начальник.
Вакансій немає
- Людина має бути професіоналом і патріотом свого підприємства, «хворіти» трамваєм чи тролейбусом і любити свою справу - вважає директор.
Зараз вакансій немає і найближчим часом не передбачається. Училище №18 готує у рік 20 водіїв трамваїв, так що резерв у підприємства є. Після учбового закладу водій має скласти іспит з правил дорожнього руху та пройти стажування - 140 годин. Це стосується не тільки випускників училища, а й жінок, що вийшли з декретної відпустки та людей, які не працювали за управлінням трамваю більше року. Після стажування людина має пройти медичну та наркологічну комісію, знову скласти іспит. Тільки після цього дається допуск на роботу. Працюють водії за графіком. Зміна триває 7-9 годин. Зарплати залежить від класності, від наявності вранішніх (з 5 ранку) та вечірніх (23 год.) змін.
За кожним водієм закріплений трамвай. Щоночі електротранспорт перевіряють. Якщо він не пройшов перевірки – на лінію не виїде. Один раз на тиждень проводять денний поглиблений огляд. Усе це робиться для безпечності перевезень. До речі, в один тролейбус вміщується 120 людей, у швейцарський трамвай – 240, «гармошку» - 200. Скоро у Вінниці може з’явитися ще один вид швейцарських трамваїв – восьмидверний «Міраж», довжиною 44 метри, який зможе перевозити 400 пасажирів.
Довідка
Щодня вінничан перевозять 102 тролейбуси та 70 трамваїв, на них працюють 280 водіїв та стільки ж кондукторів. За добу електротранспорт перевозить 300 тисяч вінничан. За минулий рік на трамваях-тролейбусах проїхало 118 млн людей, стільки ж як і в Одесі, на 25% більше, ніж у Львові та всього у два рази менше, ніж у Донецьку та Харкові.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер