Повернути демонтовану в 70-х роках минулого століття трамвайну колію на проспекті Коцюбинського радять швейцарські урбаністи.
21 листопада у Вінниці відбувся черговий семінар-обговорення з розробки комплексної стратегії із розвитку міського транспорту та просторового планування. В рамках семінару швейцарці також представили власне бачення розвитку мікрорайонів вулиць Кірова та Тарногродського, організації руху транспорту, облагородження зелених зон тощо.
У свою чергу в мерії переконують - проект будівництва трамвайної колії на проспекті Коцюбинського «живий», хоча і відкладений у «довгий ящик». Як виявилося, від його реалізації в місті не відмовляються, скоріше чекають більш сприятливих, в тому числі і фінансових можливостей. Більше того, в перспективі нові трамвайні колії мають з’явитися на вулиці Кірова і навіть на Тяжилові… А от до нової, чи то пак нових (див. ст.21) фабрик “Рошен”, скоріше за все «протягнуть» тролейбус. Правда, коли саме це буде, залишається під питанням.
Швейцарський погляд
Разом з тим, що це має бути, зокрема, що стосується трамваю на Коцюбинського та Кірова – місту натякнули швейцарські консультанти, які працювали над розвитком просторової та транспортної концепції міста.
Архітектор-урбаніст з Ательє міського розвитку ван де Ветерінга Роман Ханніман зазначив, що на даний час швейцарські консультанти напрацювали кілька варіантів розвитку транспортного забезпечення міста, але більшість з них на довгострокову перспективу, оскільки вимагають значних затрат та інвестицій. Тому перерозподіл потоків через мости з більшим використання окружної дороги на даний час є оптимальним. Це допоможе зменшити навантаження на магістралі.
- Необхідно також приділити увагу річці, як основній водній артерії міста, та зеленим зонам навколо неї для покращення якості життя мешканців навколишніх районів. Також по місту має бути достатня кількість пішохідних та зелених зон для прогулянки та відпочинку, – каже Роман Ханніман.
Також на погляд швейцарців, центр міста доцільно було б «окреслити» зеленим кільцем, в різних частинах міста мають бути райони-супутники, довкола яких формуватиметься основна інфраструктура.
Та основний розвиток Вінниці, на думку швейцарців, у найближчі десятиліття відбуватиметься з заходу на схід, довкола вулиць Келецька, далі – Пирогова, Соборна, просп. Коцюбинського та вулиця Кірова.
- На карті, - зазначають швейцарські експерти, - це нагадуватиме смайл, який має місці і в стратегії Вінниця-2020.
При цьому, в обох згаданих крайній точках можна отримати нові ареали розвитку. Зокрема на Келецькій – за Барським шосе, фактично виникне ще один в'їзд у місто, відповідно набуде розвитку і територія довкола. Мова йде про землі, які не входять до складу Вінниці – територію Барського шосе і навколо Західного автовокзалу. Відтак швейцарці радять уже сьогодні проводити переговори з Якушинцями щодо спільного бачення розвитку цих територій.
Новий район
З іншого боку – на вулиці Кірова і довкола – фактично нині це територія біля Муніципального ринку, Хімпрому, далі до Тарногородського і Хутора Шевченка, може стати не тільки новим промисловим майданчиком, а новим доволі престижним житловим мікрорайоном з міським парком, висотками і трохи «посунутим» ринком. Всього, за підрахунками швейцарських урбаністів, у мікрорайоні, який може виникнути на іншому кінці Кірова, можна буде розмістити близько 50 тисяч городян, побудувавши для них будинки різного класу та типу: від таунхаузів до висоток. Також тут пропонується створити ще один міський парк і подовжити сюди – на 1,5 кілометри трамвайну колію, щоб зробити цей мікрорайон більш доступним.
Трамвай
У скільки хоча б теоретично може обійтися остання пропозиція, у ТТУ вагаються відповісти.
- Важко сказати, адже за останній час змінилась вартість будівельних матеріалів, - каже гендиректор Вінницької транспортної компанії Микола Форманюк.
До слова, наприклад, побудова близько двох кілометрів трамвайної гілки на Келецькій - Барському шосе обійшлася місту понад 70 мільйонів, це загальна сума разом з коштами, які витрачалися на облаштування не тільки трамвайного полотна, а й дороги з 2012 року.
А крім фінансових, інших проблем так само як і з відновленням трамвайної колії на проспекті Коцюбинського в компанії не бачать.
- Я пам’ятаю, коли там колія ще була, - каже Микола Форманюк. - І, як на мене, її демонтаж був помилкою, адже коли трамвай рухається в обхід, ми маємо багато пустих прогонів.
Тим часом у департаменті архітектури, містобудування та кадастру міськради ідуть далі і говорять про катастрофічну необхідність ще одної дороги на Тяжилів.
І хоча раніше це сприймалося як забаганка, зараз ми розуміємо, що необхідність. Фактично, на сьогодні ми маємо лише шлях по вулиці Островського, Лебединського, Немирівському шосе, цього уже зараз замало аби впоратися з існуючим навантаженням. Якщо ми хочемо створити умови для розвитку цього району – ми маємо зробити ще один шлях, - каже головний архітектор міста Олександр Рекута, обґрунтовуючи необхідність появи мостового переходу через залізничну колію в районі вулиці Фрунзе.
P.S.
Загалом ці та інші пропозиції головний архітектор міста пропонує закріпити в новому генеральному пані міста, робота над яким уже розпочалась. За його словами, мова йде про абсолютно новий документ, який, на відміну від попередніх, не буде радянським, а забезпечить розвиток міста відповідно до сучасних потреб. Правда, скільки часу і коштів потрібно на підготовку такого документа, наразі не уточнюється.
Характеристики запропонованого перспективного мікрорайону на Кірова
Забудова між Гонти та Фрунзе (перший етап забудови):
250 тис. м кв. робочих майданчиків
450 тис. м кв. житлової площі
12 тис. робочих місць
15 тис. жителів
Продовження лінії трамваю на 1,5 км
Трамвайне/автобусне депо
Відкриті парковки
Новий ринок
Всього планується, що в мікрорайоні може бути побудовано житла для 50 тисяч городян
Загальна площа:
- житлової забудови складе 230 га
- промислової 120 га
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 15 від 9 квітня 2025
Читати номер
Анонім
Анонім
Дарья
Анонім