Релакс-запис, чай і храм: як учні вінницького автоінструктора складають іспит з першого разу?

Релакс-запис, чай і храм: як учні вінницького автоінструктора складають іспит з першого разу?
  • В одній із вінницьких автошкіл працює викладач, у якого майже 100% учнів складають іспит з першого разу. 
  • Йому допомагають у роботі педагогічна освіта, досвід, а також власні вправи та методики, які він розробляє самостійно.
  • Хто цей автоінструктор і в чому його секрет? Розповідаємо.

На початку зустрічі з журналісткою Олег Куценко найперше запитав, що ж п’є справжній водій. Авторка матеріалу, хоч і нещодавно стала водійкою, вже знає: це — кава. Отже, замовляється американо — одне з молоком, інше без — і починається довга, але неймовірно цікава розмова.

Викладач, автогід та ФОП

Олег Куценко вже трохи більше як п’ять років працює автоінструктором. Чоловік розповів, що сам із Криму, але з деяких об’єктивних причин був змушений покинути домівку й шукати інше місце для життя.

— Мене запрошували друзі, приятелі, рідні — приїжджати зовсім в інші місця: у Польщу, Америку, Болгарію, Іспанію, Італію, Грецію. Але я взяв карту і, за критеріями, які були важливі для мене, обрав Вінницю.

— Який був основний критерій для вас?

— Далі від кордонів.

Крім того, викладач з водіння зазначив, що хотів бути серед українців.

Загалом пан Олег має вищу педагогічну освіту й каже, що знання, здобуті під час навчання, дуже допомагають, адже в інституті він вивчав філософію, психологію та інші науки. До переїзду у Вінницю працював у Криму автогідом і брав участь у роботі краєзнавчого сайту.

— Я дуже допитливий. Все життя був таким. Коли жив у Криму, навіть брав участь у розробці сайту з унікальними місцями краю, — згадує чоловік.

У Вінниці нічого не змінилося — тепер Олег Куценко вивчає і наше місто. Часто робить це разом з учнями. Зустрічається з вінницькими істориками та гідами, щоб обговорити ті чи інші питання.

Майже всі учні складають іспит з першого разу

У когось може виникнути питання: як же чоловік прийшов до викладання водіння?

— Спочатку, коли приїхав до Вінниці, мав невеличкий ФОП. Потім успішно його розвинув, але мені це стало нецікаво. Я люблю суспільство, соціум, тому продав справу й обрав новий шлях. До того ж маю досвід водіння понад 40 років, наїздив більш як два мільйони кілометрів, — каже Олег.

На роботу автоінструктора він потрапив, коли через три місяці після продажу бізнесу побачив відповідну вакансію в Автошколі на Поділлі. Тут працює і донині.

За цей час, за словами Олега, має приблизно 500 випускників. 

— Ім’я студентів та ситуації з водіння пам’ятаю майже з кожним, — каже викладач. — Я учнів навчаю їзди з максимальним комфортом для водія і пасажира. І пам'ятаю в кінці іспиту одного зі студентів, екзаменатор сказав: «Бажаю вам і в житті їздити так само, як ви зараз проїхали цей маршрут».

Відгуки про Олега Куценка від учнів лише позитивні. Майже всі складають практичні іспити з першого разу — про це свідчить і статистика автошколи, і розповіді самих випускників. Дуже рідко трапляється, що хтось іде на другу чи третю перездачу.

Власні унікальні методики

У чому ж секрет? У пана Олега є власні методики, які він розробив, щоб допомогти учням впоратися з труднощами, що можуть виникнути під час навчання та складання іспиту.

— По-перше, використовую методики, яким навчався в інституті. Основна — методика Віктора Шаталова. Друга — Шалви Амонашвілі. Це ключові, опорні сигнали або ключові слова. Це атмосфера гри, за допомогою якої у спілкуванні створюється почуття єдиної родини, — розповідає наставник. 

Уже під час навчання інструктор помічає, наприклад, що учень кидає зчеплення. Тоді у нього є спеціальна вправа з м’ячиками.

— У мене є вправа для тренування литкових м’язів. Коли вони недорозвинені, нога тремтить. А педалі бувають різні: одні тугіші, інші м’якші. Тому ці м’язи потрібно зміцнювати, щоб від хвилювання нога ще більше не тремтіла. Була дівчина у колеги з іншої автошколи, яка п’ять разів не могла здати, бо через нерви не могла зрушити з місця і я запропонував цю вправу, що допомогло їй наступного разу скласти екзамен, — говорить Олег Куценко.

Тож вправа така: для лівої ноги — потрібен м’яч, для правої — п'ять повітряних кульок, щоб рухи стали «ніжними». Щоб натренувати ногу для щеплення слід сісти на стілець так, щоб п’ята лівої ноги впиралася в підлогу, а носком тиснули на м’ячик. М’ячик має бути притиснутий до стіни або чогось твердого. І на нього потрібно тиснути з усієї сили, наче ви натискаєте на педаль зчеплення та утримувати по п'ять секунд.

Дві надувні кульки вже для правої ноги треба стиснути так, щоб вони лопнули. Третю кульку стискати майже до межі. Після двох–трьох днів тренування по 15 хвилин кілька разів на день, ноги «працюють як на піаніно», створюючи гарну «мелодію авто». 

За спостереженнями інструктора, поширеною проблемою серед студентів є забування про покажчики повороту. І на такий випадок у нього також є вправа.

— Коли стемніло, просто вимкніть усе світло у квартирі. Наприклад, ви стоїте в прихожій, йдете до найближчої кімнати й, оскільки знаєте свою квартиру, то при кожному повороті робити вмикачем світла звук «Цок». Пройшли один–два метри — «цок». Повернулись у прихожу — «цок», пройшли на кухню — «цок». Таке цокання один–два рази ввечері по 15–20 хвилин дуже ефективне, — розповідає фахівець.

Бувають випадки, коли студенти плутають праву та ліву сторони. У таких випадках інструктор радить робити простий рух рукою.

— Якщо інспектор чи інструктор сказав «ліворуч», то робити рух кистю вліво над кермом. Легкий загальний рух — і проблема плутанини зникає миттєво. Одне-два заняття — і все, — ділиться розробками інструктор з водіння.

Ще один ефективний метод, який запровадив пан Олег, — навчити учнів «чути» і відчувати автомобіль.

— Деякі студенти дивляться на панель приладів. А для водіння потрібно відчувати машину. Уже на першому занятті знайомимося з авто та його функціями. Я прошу закрити очі та завести авто. Потім з відкритими очима набираємо 2000 обертів — це «золоті оберти». Потім — із відкритими вікнами, потім — із закритими. Звук двигуна — це нота «мі». «До» — це нижчі оберти, «ре» — приблизно 1500. А «мі» — це 2000. Це ідеальний звук для рушання і всіх режимів. Учні закривають очі й вчаться його вловлювати, — пояснює пан Олег.

А якщо студент все одно дивиться на панель, викладач просто закриває її карткою.

Частиною успіху учнів Олега Куценка є також результатом його ще одного авторського методу, що дає максимальні знання й підготовку під час навчання.

— Нині в нормативах прописано 18 виїздів по півтори години, але цього недостатньо, щоб людина могла впевнено їхати. Потрібно щонайменше 30, — каже викладач.

Проте пан Олег знайшов вихід завдяки підказці однієї зі своїх учениць.

— Вона запитала, чи може після заняття посидіти на задньому сидінні й поспостерігати за водінням іншого учня. І я помітив, що це справді ефективно. Бували заняття, коли один учень за кермом, а на трьох задніх місцях — інші студенти, — ділиться інструктор. — У результаті я зрозумів: 30% знань — з моїх вайбер-груп, 30% — за кермом, 40% — присутність на практиці іншого учня. Це особливо корисно для учнів з прифронтових районів, які мають знати не тільки маршрути, а й місто загалом.

Окрім цього, викладач має ще ряд авторських методик, які він використовує залежно від особливостей учня.

Заспокійливе аудіо, чай та храм

Олег Куценко зізнається: найпоширеніша причина невдач на першому іспиті — це хвилювання. І хоча на цей людський фактор важко вплинути, у досвідченого викладача є власні способи допомогти майбутнім водіям впоратися зі стресом.

— У мене є декілька таких фішечок. По-перше, я надаю релакс-запис напередодні ввечері. Він заспокоює, і людина добре засинає та висипається. А це дуже важливо — щоб водій був тверезим і виспаним, — наголошує чоловік. — Також у мене є особливий чай із м’яти та меліси. Це дуже допомагає, коли нервуєшся. Тієї торгової марки, яку я використовую, досить рідкісний. Але я знайшов його і закупив три коробки. Якщо бачу, що студент дуже хвилюється — біжу за кип’ятком у магазин навпроти. П’ять гривень плачу за стаканчики та за воду. Приношу, готую напій — і студент одразу заспокоюється.

Напередодні екзамену або під час навчання, коли викладач помічає, труднощі у водінні має ще одну цікаву традицію.

— Якщо є можливість, я воджу учнів до храму Святого Миколая на Старому місті. Миколай — це наш покровитель: водіїв, кермувальників, пілотів. Була одна дівчина, якій неймовірно важко давалося водіння. І в мене залишалася єдина надія — на храм. Ми поїхали туди. Від Зодчих до храму їхали 40 хвилин. Я провів її навколо храму, зробив коло. І що ви думаєте? Через 20 хвилин після цього вона сіла за кермо — і вже через 10 хвилин поїхала. Тож Святий Миколай і храм — це справді особливе місце для очищення й допомоги, — ділиться досвідом наставник.

Від своїх студентів чоловік і сам багато чому вчиться, особливо — диджиталізації. Активно веде свою сторінку в соціальних мережах. Одна зі студенток допомогла інструктору з навчанням монтажу відео. А знімати їх змотивувала викладачка одного з вінницьких вишів. Жінка попри вік і травму ноги, яку отримала напередодні, склала іспит з першого разу на механіці, хоча її всі переконували йти на автомат, — зламавши всі стереотипи про вік. Ця пані стала першою героїнею відео Олега Куценка.

Чоловік поділився також, що серед викладачів з водіння побутує стереотип: начебто власники певних імен мають менше шансів скласти іспит з першого разу. Яких саме — не називаємо. Але учні пана Олега ці умовності перекреслюють. 

Хоча є й інша тенденція: люди зі «щасливими» імена, які складають іспит з першого разу. От цю статистику його студенти вже впевнено підтверджують.

Навіть після отримання водійського посвідчення зв’язок між учнями та наставником не зникає. Вони підтримують спілкування, часом знову зустрічаються. А пан Олег започаткував ще одну добру традицію — організовує зустрічі випускників.

Більше того, вже понад рік він нагороджує тих, хто склав іспит не лише з першої спроби, а й без жодної помилки, особливим подарунком — флешкою з добіркою з 500 улюблених треків з навчального авто.

 

 

Читайте також:

Для чого «Вінницяобленерго» Jeep G.Cherokee з панорамним дахом? Ми дізналися

Трагічний кінець: 15-річна дівчина померла в лікарні після аварії у Соболівці

Чому на вінницькій об'їзній так багато ДТП? Аналіз аварій і думка експертів

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (13)
  • Gennadii
    Попив чайку, перехрестився, заплющив очі і ти вже професійний водій … 😀😀😀
  • Marina Melnik
    Олег Олександрович цікава особистість, професіонал своєї справи і хороша людина!
  • Петро Веприк
    Якщо учень йому персонально не подобається, або у нього якісь сумніви стосовно того, чи учень здасть з першого разу, просто починає вести себе надзвичайно токсично, щоб учень відмовився та пішов до іншого викладача. Якби я у нього залишився, то й з 5 разу не здав би. Посередині навчального процесу пішов до іншого викладача, і, наприклад, ми ціле одне заняття витратили на те, щоб правильно проїжджати кругові розвороти в час пік. Бо з цим добродієм я за першу половину навчання так і не навчився. Его розміром з Юпітер, як у Поплавського. Яким чином у нього така прям "ідеальна" статистика, при такій поведінці та характері -- взагалі не розумію.
  • Оля Мінська
    Супер, таких залишилось дуже мало!

keyboard_arrow_up