Ідентифікувати 100-річний трамвай під Вінницею допоміг естонець

Ідентифікувати 100-річний трамвай під Вінницею допоміг естонець
100-річний трамвай бельгійського виробництва знайшли члени вінницького клубу любителів електротранспорту «1000 міліметрів» на території колишнього піонерського табору ТТУ біля «Дубового гаю».

Ідентифікувати знахідку вінничанам допоміг ветеран електротранспорту з Естонії.
- Ми давно листуємося з естонцем, - каже керівник клубу «1000 міліметрів», інженер за фахом Олег Матюхов. – Дізналися, що він раніше неодноразово бував у нашому місті. На підтвердження навіть надіслав фото 1978 року. На ньому зображено трамвай на вулицях Вінниці, за кермом якого член нашого клубу Вацлав Черницький. Естонець «скинув» по електронці таблицю світової класифікації електротранспорту, а також знімки деяких марок старих трамваїв. Серед них є два фото трамвайного вагона серії "Nivelles". Їх виготовляли у Бельгії, починаючи з 1911 року. У народі такі вагони називали «Пульман». Саме завдяки цим фотографіям вдалося встановити, який саме вагон знаходиться у лісі на території піонерського табору.
Про цей вагон члени клубу дізналися від начальника ТТУ Володимира Бугайчука.
- Одного разу під час розмови Володимир Іванович сказав, що на території піонерського табору є старий вагон, - продовжує Олег Матюхов. – Щоправда, він не знав, хто виробник. Припускав, що це із старих трамваїв С-900. Такі робили у 30-х роках у Києві. Вони працювали і в нашому місті…
Припущення спростував найстаріший член клубу, водій трамваю з 35-річним стажем Вацлав Черницький. Він добре пам’ятає трамваї С-900, тому одразу сказав, що знайдений трамвай іншої серії.


«Бельгійця» привезли з Одеси
Завдяки архівним матеріалам, члени клубу встановили, що «бельгійця» до нашого міста доставили з Одеси після того, як там перейшли з вузької колії на широку. «Пульман» вінничанам служив довго, його не списували уже тому, що мав місткий салон. Ним перевозили пасажирів до середини 60-х років. Потім ще деякий час використовували на службі колії. Збереглася інвентаризаційна відомість, де сказано, що у 1970-му році вагон привезли на територію піонерського табору, пристосували під побутове приміщення.
З часом він втратив свій первинний вигляд. Проте є деталі, що підтверджують ідентичність з «Пульманом». Найперше - рама, вона не така, як в інших трамваїв. Збереглися вхідні двері, дерев’яна стеля з дугами, повзунок для шнура. Як пояснили співрозмовники, двері у вагоні відкривав водій вручну, приблизно за таким принципом, як відкриваються нині штори-жалюзі. Для сидіння були встановлені лавки вздовж вагону. Загалом у Вінниці було п’ять трамваїв, виготовлених на заводі "Nivelles". Залишився один. Члени клубу пропонували керівництву підприємства «Вінницьке трамвайно-тролейбусне управління» відновити раритет. Однак навряд чи вдасться це зробити. Вагон дуже ветхий. А деталі до нього знайти неможливо…
Німці їдуть у Вінницю, щоб подивитися на свої старі трамваї
- Коли я почав після армії працювати в депо, ветерани розповідали мені про сибіряка Шрамова, - каже Вацлав Черницький. – Звали його Володимир Захарович. Казали, чоловік був богатирської статури. Водив трамваї, в тому числі «пульмановський» вагон. На нього водіями брали тільки тих, хто мав силу. Бо там була своя особливість. Під час гальмування доводилося вручну приводити в дію один з механізмів. Робити це могла людина з сильними руками.

Відео дня
>Найстаріший член клубу "1000 міліметрів" Вацлав Черницький: "На "пульмани" садили тільки сильних водіїв"


- Крім, «бельгійців», одними з перших у Вінниці були трамваї марки MAN німецького виробництва, - розповідає Вацлав Черницький. – Після війни з’явилися наші С-900. А в 1972 році місто отримало п’ять чеських трамваїв, тепер їх замінили швейцарські.
З німецьких вагонів нині зберігся один-єдиний марки «Гота». «Він стоїть на запасній колії біля колишнього хімзаводу, - каже Олег Матюхов. – Це вагон 1957 року випуску. Хочемо відновити його. Нас підтримує в цьому Володимир Іванович Бугайчук, тому віримо, що вдасться це зробити. Добре буде, якщо встигнемо до 100-річчя вінницького трамваю. Два роки залишилося…»
У 80-х-90-х роках, коли таких вагонів було багато на маршрутах міста, до Вінниці постійно приїздили гості з Німеччини.
- Я не раз супроводжував їх, тому добре знаю про це особисто, - каже Вацлав Черницький. – В основному це були ветерани електротранспорту. В них було таке хобі – мандрувати з цікавістю і користю. Вони, як діти, тішилися, коли сідали у свої старі трамваї, фотографувалися, їм організовували екскурсію на підприємство…
Керівник клубу Олег Матюхов нагадує, що в серпні нинішнього року з такою ж метою знову приїжджали троє любителів електротранспорту з Німеччини. - Через Інтернет дізналися про наш клуб, розповіли, що так само цікавляться історією електротранспорту, як і ми, напросилися в гості, - продовжує Олег Матюхов. – Другого серпня ми зустріли їх у Вінниці. Показали місто, проїхалися швейцарськими трамваями. Головний інженер ТТУ ознайомив їх з підприємством і з тим, як працюють на ньому робітники. Але найбільшу цікавість викликав старий німецький вагон марки «Гота». Хоч він, як кажуть, не має товарного вигляду, але німці повторювали «гут!», хвалили нас, що не порізали на металобрухт. А коли дізналися, що плануємо відновити його, пообіцяли приїхати на 100-річчя нашого трамваю. З інтересом оглянули ще один вагон, той, що біля адмінбудинку управління. Спершу вони подумали, що це теж оригінал старого вагона фірми MAN, але ми пояснили, що це тільки макет.
С-900 не зберегли
- Навіть якби знайдений вагон був не бельгійський, а той, що ми думали, - С-900, - все одно це був би раритетний експонат, - уточнює Олег Матюхов. – За нашою інформацією, в Україні збереглося тільки два таких вагони. Незважаючи на те, що їх робили у дарниці на вагоно-ремонтному заводі, всі старі вагони пішли під ніж. Крім двох – один, знаємо, стоїть у Чернівцях, а другий – у Києві.
-Я пам’ятаю, як різали С-900, - каже Вацлав Черницький. – Було це у моїй присутності. Пропонував тодішньому начальству залишити хоча б один, як кажуть, для історії. Мовляв, він їсти не просить, нехай стоїть, а далі буде видно, що з ним робити, порізати завжди встигнете. Хоч я був тільки водієм, але з начальством міг запросто спілкуватися, бо мав партквиток, завжди на зборах був разом з усіма керівниками. Здалося, що до моєї думки дослухалися і вирішили таки залишити один вагон. Але потім махнули рукою, давай ріж!..
Довідка
Вінницький клуб любителів електротранспорту створений у минулому році. У його складі поки що не більше десяти членів - інженери, працівники трамвайно-тролейбусного управління, студенти технічного університету. Всіх їх об»єднує любов до історії електротранспорту. Члени клубу мають сайт в Інтернеті «Вінницький трамвай», проводять акції, одна з яких – конкурс дитячого малюнка. Для всіх учасників організували екскурсію по місту на трамваї, вручили призи.

Читайте також:
Вінничани відмовилися продати у Бельгію 100-річний трамвай

 

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (23)
  • Anonymous

    ТОРОНТУЮ. Напишите, даже просто для нас, то что помните. Вы вспоминаете номера вагонов. Это очень интересно для восстановления исторических моментов ГЭТа. Может какие нибудт впечатления от поездок в старых трамваях нашего города. Может какие нибудь истории. Мы с нетерпением ждем Вашу историю.

    Anonymous reply Anonymous

    Да,были "любимые" номера, помню их). Еще про бельгийцев. Память, штука интересная, десятилетия пролетели и ни вспоминал ни разу, а вот оттаяло. Так вот, я считаю (не категорично конечно, воды все же много утекло) , что 3-хдверных бельгийцев было ровно два в 60-х. Они были больше и красивее киевских коробочек. Их тихо сняли и переделали в ремонтные с номерами С-1 и С-2. Это были близнецы. Средние двери были убраны и в центре вагонов стояли сварочные аппараты. Ночные труженики.
  • Anonymous

    Вагон с вероятностью 99% бельгийский НИВЕЛЬ и 1% - немецкий МАН: одно из двух. Но склоняемся к бельгийскому производству. Совершенно верно С-900 были короче этого вагона. Историю троллейбусов Винницы и фото Вы можете посмотреть на нашем сайте "ВИННИЦКИЙ ТРАМВАЙ". Далеко не ЛАЗы были первыми. Рекомендую ознакомиться. Много уникальных фото. О ГОТЕ - планируется делать рабочий вагон, но не на линии а как заказной. Присоеденяйтесь. Как только начнем, обязательно объявим).

    Anonymous reply Anonymous

    Их называли "бельгийсккими" в 60-е. Хотя вполне возможно, что в Виннице они не с времен царских. Скорее всего трофейные или подогнали из других городов после войны.

    Anonymous reply Anonymous

    ТОРОНТУЮ Совершенно верно, пригнали его в 35 году из одессы., где работали с 1911 года. О воспоминаниях, когда напишите. очень надеемся в ближайшие дени, отправте по адресу oleg_moa_@mail.ру Возможно именно Ваши воспоминания смогут приподнять некоторые завес истории винницкого трамвая.

    Anonymous reply Anonymous

    Попробую. Но если самому не понравится, присылать не стану. Тема проста и не проста. "Приподнять завес" не просто в том, что на виду у всего города, каджый день и многие годы)
  • Anonymous

    А тролейбусами вы тоже занимаетесь? какой вагон самый самый древний Кстати вы говорите об реконструкци трамвая "Готта", что возле Химзавода. А более конкртено, что сделаете? Это буде музейный екземпляр или вы его хотите опять вернуть на маршрут Что именно ПЛАНИРУЕТЕ?

    Anonymous reply Anonymous

    Первый троллейбус был на базе львовского автобуса, ничего интересного. 70-й примерно год.

    Anonymous reply Anonymous

    Предлагаем ТОРОНТУЮ, если есть желание, написать свои воспоминания о винницком трамвае тех лет и о его роли в Вашей жизни. Опубликуем на нашем сайте. Думаю у Вас очень уникальные воспоминания

    Anonymous reply Anonymous

    Ок)
  • Anonymous

    Вопрос к Винницкому трамваю Так все таки ЭТО бельгиец или нет? Вы говорите не учли к-во оси Ошиблись с идентификацией или это я неправильно вас понял скажите четче буду благодарен
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Вінниці за сьогодні
21:00 ТОП важливих новин на «20 хвилин» від 22 по 29 квітня, які ви могли пропустити photo_camera 19:50 Сестри Тельнюк приїдуть у Сугаки. Коли і кого запрошують на зустріч з ними? 19:44 Магнітні бурі в травні-2024: коли очікувати на погіршення самопочуття 19:10 «Потрібна підтримка!» Зірка «Перелесника» з Вінниці братиме участь у новому проєкті Від читача 13:03 EPAM Україна та ГО «Загартовані серця» передали Силам оборони 100 автомобілів 18:38 «Вінницький» ліфт встaновлять в одній із бaгaтоповерхівок містa 17:42 На Вінниччині до Реєстру корупціонерів за 2023 потрапили 169 осіб 17:07 П'ять вулиць у Вінниці назвуть іменами загиблих захисників 15:43 На фронті загинув Микола Калачик з Тульчинської громади 15:20 Втрачена історія: закинуті садиби та палаци Вінниччини 14:25 Під час пожежі на Вінниччині травмувався власник будинку photo_camera 13:07 Вербна неділя: традиції та заборони, куди поставити освячену вербу 11:50 Вінницька торгово-промислова палата працюватиме в оновленій будівлі Пошти photo_camera 10:38 Вночі сили ППО збили над Вінниччиною ворожий безпілотник 10:05 Швидкий рецепт сирної паски від учасниці 13 сезону МастерШеф та ТМ Зерносвіт (партнерський проект) 10:00 Як ви ставитеся до норми про вилучення авто у законі про мобілізацію? Ми запитали вінничан 09:17 В Україні відзначають День працівників швидкої допомоги. Історія, заборони та прикмети 28 квітня 09:00 Напівфабрикати: шкода чи користь? (партнерський проєкт)
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Вінниці Ваші відгуки про послуги у Вінниці
keyboard_arrow_up