Як лікарні Вінниччини кошти економлять

Вже протягом року ГО «Центр громадської активності «Результат» моніторить ефективність витрачання коштів лікарнями Вінниччини. Під контролем активістів наразі є 5 лікарень, які є одними з найбільших «постачальників» медичних послуг для мешканців області – це Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М. І. Пирогова, Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня, Вінницький обласний клінічний високо спеціалізований ендокринологічний центр, Вінницький обласний клінічний онкологічний диспансер та Вінницька центральна районна клінічна лікарня.

Ми вже писали про те, як ці лікарні публікують залишки безкоштовних ліків, закуплених за бюджетні кошти, в кого купують матеріали та лікарські засоби, а також як відгукуються самі пацієнти на якість медичних послуг, що надається у цих лікарнях.

Сьогодні ми хочемо познайомити наших читачів із тим, як ці 5 лікарень економили бюджетні кошти на проведенні закупівель. Нагадаємо, що з 1 травня 2016 року вступив у дію Закон України «Про публічні закупівлі», відповідно до якого з 1 серпня закупівлі здійснюються з використанням електронної системи «ProZorro». Використання системи стосується в першу чергу закупівель, якщо вартість товарів або послуг перевищує 200 тисяч гривень, а робіт – 1,5 мільйона гривень.

Проте і самі органи державної влади, місцевого самоврядування, комунальні заклади та установи можуть застосовувати систему ProZorro до інших закупівель, які не сягають межі, визначеної законом. На Вінниччині Розпорядженням голови Вінницької ОДА від 28 квітня 2016 року № 300 зобов’язали здійснювати через ProZorro допорогові закупівлі, вартість яких перевищує 3000 грн.

Спробуємо розібратись, чи допомогли ці нововведення лікарням зекономити кошти.

Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М. І. Пирогова

За даними аналітичної системи публічних закупівель BiProzorro, Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М. І. Пирогова змогла зекономити на торгах 6,48 млн грн, провівши в жовтня 2015 року 343 закупівлі, очікуваною вартістю 156,95 млн грн. тобто, економія бюджетних коштів становить 4%. При цьому економія коштів на допорогових закупівлях становила 786,01 тис. грн (294 закупівлі), на надпорогових - 5,7 млн. грн.

Вінницька обласна дитяча клінічна лікарня

Починаючи з лютого 2016 року ВОДКЛ здійснила 397 закупівель очікуваною вартістю 58,63 млн. грн. На цих торгах лікарні вдалось зекономити 3,18 млн грн, що становить 5,4%. При цьому економія коштів на допорогових закупівлях становила 1,7 млн. грн (326 закупівель), на надпорогових 1,48 - млн. грн.

Вінницький обласний клінічний високо спеціалізований ендокринологічний центр

Від березня 2016 року ендокринологічний центр здійснив 117 закупівель очікуваною вартістю 41,02 млн. грн., зекономивши при цьому 3,12 млн. грн., тобто 7,5% закладених у бюджеті коштів. При цьому найбільше коштів лікарня зекономила на надпорогових закупівлях – 2,9 млн. грн.

Вінницький обласний клінічний онкологічний диспансер

При очікуваній вартості закупівель 77,6 млн. грн., які біли закладені в бюджеті онкологічного диспансеру з серпня 2016 р., вдалось зекономити 3,78 млн. грн при проведених 239 закупівлях, що становить 4,87%. На надпорогових закупівлях лікарня зекономила 2,8 млн. грн., на допорогових – 981,78 тис. грн.

  

Вінницька центральна районна клінічна лікарня

Провівши з жовтня 2015 року 109 закупівель, зекономила 1,88 млн. грн з 17,89 млн., які планувала витратити. Економія коштів склала 10,5%, при цьому на допорогових закупівлях було зекономлено 607,69 тис. грн з 4,86 млн.

Районна лікарня є в підпорядкуванні Вінницької районної ради, тому Розпорядження голови Вінницької ОДА від 28 квітня 2016 року № 300, яким усі заклади, що підпорядковуються облраді, зобов’язали здійснювати через ProZorro усі закупівлі вище 3000 грн., на цю лікарню не поширюється.

Активісти ГО «Центр громадської активності «Результат» звернулись до головного лікаря Вінницької центральної районної клінічної лікарні Кривов'яза Олександра Леонідовича з пропозицією використовувати електронну системи закупівель для здійснення допорогових закупівель з метою підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів. Проте відповідь ми так і не отримали, а при намаганні уточнити долю нашої пропозиції, в телефонній розмові нам повідомили представники районної лікарні, що вони розцінюють наш лист як звернення громадян, тому відповідати не зобов’язані, але пропозицію нашу приймуть до уваги. Хоча наш аналіз показав, що дана лікарня в 2017 році, на ряду з онкологічним диспансером, не застосовувала неконкурентних процедур на торгах. Проте в грудні 2016 року за неконкурентних процедур було проведено 3 закупівлі на суму 372 тис. грн. Якби в той період лікарня застосовувала конкурентні процедури, то по оцінкам аналітиків можна було б зекономити близько 58 тис. грн.

Проведений аналіз закупівель вибраних лікарень за період з 1 січня по 31 травня 2017року надаємо у таблиці, з прикладом можливої (оціночної) економії, який дорівнює % від вартості неконкурентних процедур, де відсоток економії рахується по кожній лікарні окремо, в залежності від економії проведених конкурентних процедур, які проводились через торги.

Таблиця. АНАЛІЗ ЗАКУПІВЕЛЬ ВИБРАНИХ ЛІКАРЕНЬ ЗА ПЕРІОД З 1 СІЧНЯ ПО 31 ТРАВНЯ 2017 РОКУ

Аналіз закупівель лікарнями показав, що на допорогових закупівлях завдяки конкурентнім торгам в електронній системі економиться від 5% до 15% від очікуваної вартості закупівлі. Якщо всі допорогові закупівлі провести через конкурентні торги, то, по оціночним даним, в лікарнях можливо було заощадити декілька десятків тисяч гривень. Мало це чи багато? Судити не нам, але на ці кошти можна придбати додаткові ліки для пацієнтів.

Діаграма. ВИТРАТИ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ НА ДОПОРОГОВИХ ЗАКУПІВЛЯХ ВИБРАНИХ ЛІКАРЕНЬ ЗА ПЕРІОД З 1 СІЧНЯ ПО 31 ТРАВНЯ 2017 РОКУ

Проте можемо відзначити загальну позитивну тенденцію економії бюджетних коштів лікарнями. Акумульовані ж кошти заклади можуть використовувати на додаткові закупівлі ліків та інших медичних засобів і нехай їх об’єм буде не такий великий, якби хотілось, судячи з аналізу економії на закупівлях, проте в нинішніх умовах недофінансування галузі це теж непогано.

А як же зможуть скористатися пацієнти  у лікарні придбаними за бюджетні кошти лікарськими засобами? 

Питання публічності медзакладів області активісти ГО «Центр громадської активності «Результат» піднімали неодноразово у своїх публікаціях та на публічних заходах за участі лікарів та представників департаментів охорони здоров’я Вінницької ОДА та міської ради. Детальніше про це можна прочитати в наших попередніх публікаціях. Зазначимо лише, що інформація про залишки ліків у лікарнях обласного підпорядкування розміщується на сайтах самих лікарень та систематично оновлюється. Інформацію по лікарнях, що підпорядковані міському Департаменту охорони здоров’я можна знайти на сайті «Є ліки».
Також наші активісти звернулися до голови Вінницької ОДА Валерія Коровія та мера Вінниці Сергія Моргунова з пропозицією у межах власних повноважень зобов’язати заклади охорони здоров’я, що знаходяться у віданні Департаментів охорони здоров’я Вінницької ОДА та Вінницької міської ради висвітлювати інформацію щодо переліку медичних виробів і лікарських засобів, які закуплені не лише за кошти державного, а й за кошти місцевого бюджетів та підлягають безкоштовній передачі пацієнтам, у загальнодоступних місцях (із використанням телетехніки, плакатів, стендів, тощо). Вона є логічною, бо більшість пацієнтів лікарень не має змоги користуватися засобами мережі Інтернет. У відповідь нам повідомили, що «Департаментом ОЗ ОДА запропоновано головним лікарям закладів охорони здоров’я області висвітлювати в загальнодоступних місцях відповідну інформацію».

Вінницька міська рада надала відповідь, що «Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 02.06.2016 року №509 ”Про здійснення заходів з контролю використання лікарських засобів та медичних виробів, закуплених за бюджетні кошти” та на виконання листа в.о. Міністра охорони здоров’я від 07.02.2017 року №04.01.12/2975 в комунальних закладах охорони здоров’я було забезпечено вільний доступ громадян до інформації щодо наявних лікарських засобів’ витратних матеріалів та медичних виробів, отриманих за кошти державного бюджету, місцевих бюджетів, рахунок спонсорських коштів та як гуманітарна допомога шляхом систематичного розміщення відповідних матеріалів на інформаційних стендах в приміщеннях закладів в загальнодоступних місцях».

Аналіз того, як виконують лікарні накази Департаментів, чи встановили відповідні стенди та інформаційні дошки, читайте в нашому наступному матеріалі.

Дослідження проведене експертами ГО «Центр громадської активності «Результат» в рамках проекту Центру «Ейдос» «Забезпечення ефективних медичних витрат» за фінансової підтримки програмної ініціативи «Громадське здоров’я» міжнародного фонду «Відродження».

 

 

Коментарі (0)
Особливості громадського антикорупційного контролю на місцевому рівні

23 вересня 2017 року в Києві для регіональних активістів Всеукраїнського руху проти політичної корупції був проведений навчальний...

Вони об'єднали нас, а ми об'єднаємо Україну

Завжди дивуюсь, чому птахи залишаються на місці, якщо можуть летіти, куди завгодно. Потім запитую це й себе. Ми, сучасна...

Вже протягом року ГО «Центр громадської активності «Результат» моніторить ефективність витрачання коштів...

Чи ефективно використовують бюджетні кошти в медичній галузі Вінниччини?

Відповідь на ці та інші питання шукали учасники круглого столу, який був організований ГО «Центр громадської активності...

Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook
keyboard_arrow_up