Вінницький апеляційний адміністративний суд дійшов правильного висновку про протиправність рішення (висновку) атестаційної комісії щодо невідповідності громадянина займаній посаді та звільнення його зі служби в поліції через службову невідповідність, оскільки останнє прийнято без урахування усіх обставин, що мали значення для його прийняття. Таку позицію суду апеляційної інстанції підтримано судом касаційної інстанції.
Так, громадянин був звільнений зі служби в поліції через службову невідповідність за п.5 ч.1 ст.77 Закону України "Про Національну поліцію". Підставою для прийняття оскаржуваного наказу слугував атестаційний лист та рішення (висновок) атестаційної комісії.
Відповідно до Закону України “Про Національну поліцію” призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково, за умови успішного виконання службових обов'язків. Строкове призначення здійснюється в разі заміщення посади поліцейського на період відсутності особи, за якою відповідно до закону зберігається посада поліцейського, та посад, призначенню на які передує укладення контракту. Крім того, згідно з пунктом 9 Розділу XI “Прикінцеві та перехідні положення”, не передбачається процедури переатестування колишніх працівників міліції на предмет відповідності посаді як під час прийняття, так і після такого прийняття під час подальшого проходження служби в поліції.
Судом звернено увагу на той факт, що атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри. Кожна з підстав, визначена законом, для проведення атестування, повинна бути позв'язана з певними передумовами, зокрема, атестування, яке призначається для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність повинно бути зумовлене існуванням реальних підстав до звільнення, як то неналежне виконання службових обов'язків, порушення установленого чинним законодавством порядку і правил несення служби тощо.
Крім того, судами досліджено наказ ГУ Національної поліції в Хмельницькій області про організацію проведення тестування і встановлено, що він не містить посилань на підстави для атестування поліцейських, передбачені частиною другою статті 57 Закону, тоді як у ньому вказано лише про мету проведення атестування. Також суд зазначив, що саме тестування проведене всупереч Інструкції про порядок проведення атестування поліцейських, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ від 17 листопада 2015 року №1465, а мета атестування, визначена законом, не утворює самостійну підставу для проведення атестування і перебуває у системному взаємозв'язку з вичерпними підставами, визначеними у частині другій статті 57 Закону №580-VIII. Тобто Закон не передбачає проведення атестування без настання обставин, визначених частиною другою статті 57 цього Закону. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо включення позивача до списку поліцейських, які підлягають атестуванню, оскільки правові підстави для проведення атестації позивача були відсутні.
Отже колегія суддів резюмувала, що результати тестування обов'язково враховуються атестаційною комісією, однак вони не мають вирішального значення та мають оцінюватись разом з іншими матеріалами, що були подані до атестування, і відповідно, таке рішення, незалежно від форми його оформлення (протокол, окремий акт), повинно бути мотивованим, детальним і повним, відображати усі суттєві обставини, що мали вплив на його прийняття.
Висновки адміністративних судів про протиправність рішення (висновку) атестаційної комісії про невідповідності громадянина займаній посаді та звільнення його зі служби в поліції через службову невідповідність, оскільки останнє прийнято без урахування усіх обставин, що мали значення для його прийняття, а також за відсутності повного, всебічного розгляду та дослідження всіх матеріалів підтверджено рішеннями усіх трьох інстанцій.(З повним текстом постанови можна ознайомитись в ЄДРСР за №822/322/16)