Відлучили від церкви Івана Мазепу 12 листопада 1708 року. Історики кажуть, що це був чисто політичний хід. Але, пройшло уже більше трьох століть, але один із найвідоміших гетьманів України і досі залишається офіційно відданий анафемі.
За своє життя гетьман Мазепа, як ніхто опікувався церквами та монастирями, не тільки будував нові, але й закінчував недобудовані попередниками. Також він виділяв кошти на школи та видавництво книг. Гетьман безперечно був освіченою та інтелігентною людиною. Поети та художники присвячували йому свої твори та захоплювалися цією визначною постаттю.
- Я не висловлюю думку церкви, лише свою особисту позицію, - каже протоієрей Московського патріархату Олег Кожушний. – Анафема – це відлучення від церкви людини, яка своїми діями чи способом мислення сама відлучає себе від церкви. Я особисто не бачу, за що можна було б відлучити від церкви гетьмана Мазепу. Думаю, це питання буде розглянуте, коли навколо нього вщухнуть політичні спекуляції.
Світлана Богатчук (46)
викладач кафедри історії Вінницького аграрного університету
- Україна, як і будь-яка інша держава має своїх героїв. І однозначно - Мазепа є одним з них. Прокляття йому було оголошене у 1708 році, коли Петро I дізнався про зраду Мазепи. Тоді він перейшов на бік шведського короля та згодом підтримав його під час Полтавської битви. Так можна сказати, що питання анафеми Мазепі турбувало істориків протягом багатьох років. Відповідь на питання, чому так сталося, дуже проста. Коли шведи йшли війною на Росію через Україну, то Мазепа просить допомоги у Петра I, але він відповідає йому наступне: «Я не дам тобі і десяти людей, боронися як знаєш». Історики вважають, що у цих словах Петра уже є зрада. Адже підписуючи угоду 1654 року, московський цар зобов’язався Україні допомагати боронити свою територію. Тому Іван Мазепа через посередництво польського короля Станіслава Ліщинського домовився з шведським королем Карлом. Але народ думає, що Україна рухається до приєднання до Польщі. І цим саме народним настроєм користується Петро I. Тут іще треба розуміти, що на той час церква повністю під владою Петра, і накладання анафеми - яскравий тому приклад. Теоретично анафема мала дві цілі: залякати гетьмана Мазепу та не дати йому можливості зробити Україну самостійною.
Ігор Сіранчук (26)
протоієрей української православної церкви Київського патріархату
- Відлучення від церкви гетьмана Івана Мазепи питання політичне, а не церковне. Щоб залякати Мазепу, Петро також спалює Батурин, на той час рідний дім гетьмана. Анафема – це, скоріше, крок до того, щоб знищити його підтримку та залякати. Тому коли постало питання про утворення Української держави та від’єднання її від Росії, виявилося, що багато хто його вже не підтримує. На той час Мазепу звинуватили у тому, що він хоче перейти у іншу віру, в унію, що він не підтримує православну віру. Як священик, можу зазначити, що на честь 200-річчя Полтавської битви 10 липня 1918 року в усіх храмах України була відслужена панахида. Тож коли була панахида, то це означає, що анафема була знята. На сьогодні, ця анафема уже не діє, але російська церква не хоче визнавати, що її уже нема.
В’ячеслав Березовський
конгрес українських націоналістів
- Тут треба зазначити, що якщо у 1918 відслужили поминальний молебен і відслужили його священики Московської патріархії, то зараз відмовлятися уже пізно. Також треба зазначити, що анафема – це покарання за гріхи перед церквою за єресь, за розкол. Чи чинив Мазепа на той час такі дії проти церкви? Ні, він чинив дії проти Петра і розцінювати це як зраду не можна. Можна додати, що крім церкви Московського патріархату анафеми Мазепі не визнає жодна церква у світі. І вселенський патріарх не визнає цієї анафеми. Поховали гетьмана України Івана Мазепу за всіма православними канонами. Тоді як сам обряд, що його використали для накладення анафеми, то було чистої води вуду з посипаними попелом свічками та опудалом, яке проклинали. Та і сам текст анафеми був написаний Петром I особисто. Гетьман Мазепа - визначна людина в історії України. Його іменем названі вулиці, він зображений на десятигривневій купюрі. Щось я не бачив, щоб десятигривневу купюру винесли з храму та спалили.
Олег Кожушний
протоієрей Української православної церкви Московського патріархату
- Кожен раз, коли ідеться про якусь непересічну особистість, ми втрачаємо почуття золотої середини. До тих пір, поки історичне питання буде викликати на шпальтах газет, на екранах телевізорів суперечки, до тих пір не можна буде прийняти виваженого рішення. Ніхто не заперечує особистість гетьмана Мазепи, як церковного мецената. Мати Мазепи була ігуменею Флорівського монастиря, сестра чорницею, він за життя відродив та збудував багато храмів та церков. Чи заслуговує ця людина на відлучення від церкви? Тут треба зазначити, що таке анафема – це констатація факту, що людина своїми діями чи способом мислення відлучила себе від церкви. На сьогодні багатьом не треба доводити, що анафематство Мазепи, це політичний акт. І якщо порівнювати життя гетьмана та Петра І, коли за час знищення Батурина було закатовано 25000 люду від малого до великого, то дивно, що самого Петра I не відлучили від церкви. Моя особиста точка зору, за церковними канонами не було підстав для відлучення гетьмана Івана Мазепи від церкви. Ще можу додати щодо анафематства гетьмана, то уявіть, що було б у наш час, якби ви спробували відмовити такому політику, яким був Петро I.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер