У чотирьох радах: Вінницькій обласній, міській, Жмеринській та Хмільницькій та в радах ще трьох інших областей України хочуть запровадити етичний кодекс для голови та депутатів. Про конфлікт інтересів, подарунки, які «тягнуть» на хабар, декларації держслужбовців журналіст RIA поговорила з членом комісії «Прозорі ради» Оленою Регешою.
Упровадження кодексу, за словами Олени Регеши, — один з методів протидії корупції. Це також пам'ятка депутату, де прописано, якої поведінки йому слід дотримуватися на засіданнях ради, при спілкуванні з виборцями, громадськими активістами, журналістами. Нагадати про загальнолюдські цінності, моральність тощо.
— Це така собі шпаргалка депутата, яким він має бути, щоб його обрали на наступний строк, — каже Олена. — Просто, коли немає правил на папері, кожен їх розуміє по-своєму. А якщо вони чітко прописані, йому вже не буде люфту куди втекти.
З чого складається документ
«Кодекс етики для голови та депутатів місцевої ради» — це фактично зібрані і унормовані в єдиний документ усі правила для депутатів, які містяться в різних законах.
— Для чиновників такий існує, а для виборних осіб — ні, — розповідає координатор проекту. — Раніше діяв закон про етичну поведінку депутатів, але термін його дії вийшов. Фактично, депутати можуть робити все, що завгодно.
Кодекс має 18 сторінок і складається з блоків, основні з яких: «Отримання подарунків та винагород, «Врегулювання конфлікту інтересів», «Запобігання проявам корупції» і так далі.
Про звітність перед громадою
Також включили пункт стосовно непідзвітності перед громадою депутата.Тобто депутат за законом повинен звітувати після року своєї каденції. А на засіданнях, перед голосуванням за прийняття певного рішення повинен повідомити про «конфлікт інтересів» (наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень) й утриматися від голосування.
Коли подарунок, а коли хабар?
Як каже Олена, для державних службовців прописано, що є подарунком, а що є вже потенційним хабарем або спробою підкупу чиновника. Подарунок, вартість якого більше 450 гривень, прийматися не може. Для депутатів конкретну суму не прописували: ще будуть обговорювати це з ними. Але вона буде приблизно такою, як для чиновника — 450 гривень. Якщо приймається подарунок нижче цієї вартості, про нього має бути вказано в декларації.
— На початку літа ми моніторили декларації депутатів і тільки одиниці зазначали в них подарунки, — розповіла координатор проекту. — Але такі були. У них сума подарунка була на межі дозволеного.
«Положення про етичну комісію при місцевій раді»
Після затвердження кодексу місцеві активісти пропонують створити окремий консультативно-дорадчий орган — етичну комісію при раді, яка б слідкувала за дотриманням етичного кодексу депутатами. Тобто перенести повноваження з депутатської комісії на створену етичну. Вона буде складатися з представників кожної фракції, яка представлена в раді — 50%. Інші 50% — це громадські активісти, пересічні громадяни, обрані в цю комісію.
На запитання журналіста, що в країні вже існують органи протидії корупції, громадський активіст відповідає:
— Які ще не працюють або не запрацювали на повну силу. Якщо затягуються справи на всеукраїнському рівні, то до окремих депутатів місцевих рад невідомо коли дійде черга. Тому саме етична комісія буде слідкувати за дотриманням норм, особливо за врегулюванням конфлікту інтересів.
Механізм дій
До комісії може звернутися будь-хто: депутат, журналіст, активіст, просто громадянин. Він пише заяву, в якій вказує про порушення норм кодексу, надає факти і просить їх розглянути. Комісія збирається і на основі представлених фактів розглядає ситуацію і робить свої висновки.
— Звичайно, вони носять рекомендаційний характер, тому що покарати депутата за законом ніяк не можна, хіба що є якийсь склад адміністративного чи кримінального правопорушення, — каже член коаліції «Прозорі ради» Олена Регеша. — Висновки етичної комісії будуть мати певну силу і на них спиратимуться як на офіційні при конфліктних ситуаціях з депутатами. Окрім цього, в кожній окремій раді хочемо запровадити, щоб відомості про депутата: біографія, декларація, були у відкритому доступі, як у Львівській міській раді. Висновок комісії також буде розміщуватися на сторінці депутата. Таким чином кожний може зайти і подивитися, чи є за певним депутатом якісь дисциплінарні зауваження.
Кампанія втілюється Інститутом «Республіка» та Центром «Ейдос» у співпраці з Національним демократичним інститутом міжнародних відносин за фінансової підтримки Уряду Канади. У регіонах цю кампанію втілюють місцеві активісти.
Що думають депутати
— Фактично цим документом робиться спроба привернути увагу до тих норм демократичного суспільства, які у розвинути демократіях виконуються на рівні людських інстинктів. Тобто на даному етапі ми змушені приймати такий документ. Хоча у Швеції, наприклад, така поведінка не потребує жодних унормувань. Чого я боюсь, так це того, що цей документ, навіть якщо він буде прийнятий, залишиться на папері і не буде виконуватися повною мірою. Але ми мусимо з чогось починати, якщо хочемо жити так, як у Швеції.
— Ми однозначно підтримуємо проект і усі його пункти, адже це крок вперед. Усе те, що йде на творення, а не на руйнування, ми підтримуємо. Етика поведінки обов'язково повинна бути під жорстким контролем громади. Але… між написанням документа і його виконанням у нас, зазвичай, велика прірва. На словах підтримують усі, на ділі ж — ні. Тому змусити можновладців перейти на етичний кодекс можна буде тоді, коли документ буде затверджений на законодавчому рівні, або у вигляді розпорядження лідера партії. Хоча ми й розуміємо, що він носить рекомендаційний характер.
Дмитро Уманець, ВО «Свобода»
— Насправді у нас діє закон «Про статус депутатів місцевих рад», але його норми не виконуються. Що тоді дасть кодекс? Якщо є якісь питання стосовно депутатської етики, то вони мають розглядатись на засіданнях законності відповідної ради. Наприклад, у Вінницькій обласній раді головою регламентної комісії свободівцем Андрієм Вигонюком неодноразово підіймалося питання кнопкодавства депутатами, питання порушення регламенту, в тому числі і головою Вінницької обласної ради Анатолієм Олійником. У ЗМІ були оприлюднені дані про корупцію депутатів. І що в результаті? Депутати хочуть відсторонити Вигонюка від головування в цій комісії.
— Кодекс етики — дуже сучасний документ. Його розробка і популяризація серед депутатів місцевих рад саме на часі. Ми маємо контролювати дотримання всіх правил і норм, прописаних в кодексі, особливо в той час, коли Україна під пильним оком світового товариства. У Вінницькій міській раді переважна більшість депутатів, на чолі з міським головою, в своїй роботі та повсякденному житті дотримуються правил, котрі внесені до кодексу. Та існують неприємні випадки, свідком яких я була. Тому я підтримувала створення цього документа і готова підтримувати його надалі задля збереження взаємоповаги, толерантності та етичної поведінки депутатів на всіх рівнях.
Дмитро Чаленко, БПП «Солідарність»
— Я особисто підтримую документ «Кодекс етики для голови та депутатів місцевої ради», адже це додатковий контроль з боку громадськості за діяльністю місцевих рад і забезпечення прозорості діяльності місцевих рад. Чи вірю я в те, що кодекс етики дійсно стане додатковим механізмом боротьби з корупцією? Можливо. Пріоритетним, на мою думку, в документі є пункт 5: «Етичні правила службової поведінки голови та депутатів місцевих рад».
Європейський досвід впровадження Кодексів етики
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 13 від 27 березня 2024
Читати номер
Анонім