«Чорна п’ятниця» – це традиційне американське явище, яке щороку набирає все більшої популярності серед українців. Але день знижок у США дуже відрізняється від цього дня в Україні. За океаном бажані товари можна придбати зі знижками до 70%, водночас вітчизняні магазини не дають і 50-ти. В Америці черги з'являються ще вночі, бо знижки діють всього добу, а в Україні «щедрість» підприємців затягуються на кілька днів. Крім того, у Штатах існує таке поняття як «чорний понеділок» – час, коли знижки можна зловити в інтернет-просторі. Наші ж дні низьких цін охоплюють весь ринок підприємницької діяльності як онлайн, так і офлайн.
Про те, що в Україні розпочинаються шалені знижки повідомляють повсюди: смс, соціальні мережі, зовнішня реклама. Цього дня виробники обіцяють низькі ціни на одяг, взуття, електронну техніку, різноманітні послуги та навіть паливо. Споживачі, у свою чергу, вже склали список необхідних речей та приготувалися до полювання за знижками.
Чому цей день стає настільки популярним серед українців? Чи піднімають магазини ціни до того як їх скинути? Та чи варто взагалі звертати увагу на українську «чорну п'ятницю»? На ці питання шукали відповіді у маркетолога та психолога.
Олена Ковінько – Доцент маркетингу та реклами ВТЕІ КНТЕУ, Експерт з реклами у Вінницькі області від Української асоціації маркетингу
– В Україні законодавчо не затверджено проведення «чорної п’ятниці». Якщо говорити про певні стандарти щодо заходів, які ми можемо оголошувати чи організовувати – такого теж немає. «Чорна п'ятниця» набуває популярності, тому що з 2014 року платоспроможність населення України знизилася. Відповідно маркетологи шукають різні способи, інструменти, слабкі місця споживачів для того, щоб продати товар чи викликати бажання придбати товар.
Олена наголосила, що вітчизняний бізнес вправно навчився управляти споживачами за допомогою цього дня. Проте відбувається це не зовсім правильно:
– Це має бути один день. Український маркетолог розуміє трохи інакше: що більше днів знижки, то кращі продажі. Тому ми маємо цілих три дні. Якщо порівнювати зі Штатами, то там весь процес починається з ночі. В Україні такого натовпу, як в Америці – немає, тому що у нас все відбувається вдень і дуже рідко продавець ставить 70% знижки. Якщо говорити мовою закону і мовою експертної оцінки, то те що відбувається в Україні – це введення в оману споживача. Коли покупці приходять в магазин, то точно знають, що знижки нічим не відрізняються від сезонних, а відтак ціна точно не впала на 70%.
Також експерт запевняє, що американська «чорна п’ятниця» зазвичай не передбачає жодного прибутку для підприємства. Чого не можна сказати про Україну. Крім того, день знижок має і законодавчі умови проведення:
– Згідно закону, якщо ми оголошуємо день, в який надаємо знижки, то цей день має бути чітко визначений. Цього року ми вже бачимо більше оголошень про «чорну п’ятницю» 23-25 листопада. Минулі роки так не визначали і цей період знижок затягувався на тиждень. Згідно ЗУ «Про рекламу», якщо термін знижок чітко не визначений, то це теж введення в оману споживача. За це підприємства отримують штрафи.
Що про явище «чорної п’ятниці» говорить психологія?
Лада Мазай – член Асоціації психотерапевтів та психоаналітиків України
– Якщо вважати на ментальність українців, на соціально-економічні умови та об'єктивні обставини, які складаються у нас, то в принципі поведінка і реакція наших людей на знижки, обгрунтована тим, що люди зазвичай не можуть дозволити собі купувати щось дорожче. Відповідно, коли бачать знижку відбувається реакція: це необхідно і потрібно придбати зараз, тому що, по-перше, товар в обмеженій кількості, по-друге, обмежена тривалість акції і потрібно встигнути купити.
Як пояснюють ажіотаж американські науковці: штучно створюється атмосфера дефіциту і люди починають «хапатися» за будь-що, навіть за те, що їм не потрібно. Більше того, одразу вмикається азарт і в певній мірі в людини підсилюється почуття несправедливості: « чому це повинен отримати хтось, а не я?».
Мені здається, що у нас люди залежні від предметів і продукції. Люди отримують естетичне та моральне задоволення від шопінгу, а особливо якщо знижки – задоволення зростає. Все через те, що споживач придбає щось не тільки красиве, соціально-статусне, але й за низькою ціною.
Але якщо ви все ж таки маєте бажання придбати щось зі знижкою, то ловіть кілька порад, які зможуть вберегти гаманець від зайвих покупок:
Не втрачайте голови та вдалих покупок.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер
Порошок
Юрий Мусийчук
Андрей Ящук
Орест Лютий reply Андрей Ящук
Павел Андронюк