Чи може Вінниця врятувати молодь на дорогах і що для цього необхідно?!

За п’ять місяців 2016 року 9 людей загинуло у Вінниці. Останнє ДТП забрало 5 людей, які не прожили і 30 років! Чи можна врятувати людей на дорогах? На це питання шукають відповіді у всьому світі, у багатьох країнах знайшли! Що робити нам?!

За ініціативи Міністерства охорони здоров'я України та за підтримки Кабінету Міністрів України, із залученням профільних міністерств та відомств, міжнародних і вітчизняних організацій з 16 по 22 травня 2016 року в Україні пройшов Тиждень безпеки дорожнього руху.

Мета Тижня – об'єднання зусиль державних органів, бізнесу, громадських організацій, наукової спільноти, засобів масової інформації та усього суспільства, на виконання державних і міжнародних програм з безпеки дорожнього руху та пропаганди важливості дотримання правил дорожнього руху.

Щороку на автошляхах України гине близько 5 000 осіб та більш ніж 30 000 людей отримують травми. ДТП є першою за поширеністю причиною смерті молоді у віці від 15 до 24 років та другою серед дітей у віці від 5 до 14 років.

Під час проведення Тижня у 2016 році були розглянуті різні питання:

  • контроль швидкості та фотофіксація;
  • ринок автострахування та підвищення ролі страхових компаній у забезпеченні безпеки дорожнього руху;
  • покращення дорожньої інфраструктури;
  • проблеми підготовки водіїв комерційного автотранспорту;
  • надання належної допомоги постраждалим;
  • зменшення ризиків для молодих водіїв;
  • і багато інших питань і заходів.

 

Головні висновки травневого Тижня безпеки 2016:

1) кількість жертв від ДТП в Україні постійно збільшується - йде “війна” на дорогах України;

2) на боротьбу з наслідками Україна витрачає величезні кошти;

3) велику увагу треба звернути не тільки на будівництво інфраструктури, а й на освіту населення правилам безпечної поведінки;

4) в рамках децентралізації - роль органів місцевого самоврядування в забезпеченні безпеки дорожнього руху повинна збільшуватися і міста повинні брати відповідальність на себе.

Але чи готові сьогодні органи місцевого самоврядування до комплексного і професійного підходу у вирішенні питань безпеки дорожнього руху?! Пропоную проаналізувати досвід Вінниці і можливо знайти шляхи підвищення безпеки на дорогах нашого рідного міста Вінниці.

У м. Вінниця сьогодні сучасні і якісні дороги, освітлення, розмітка, велика кількість дорожніх знаків, але все це, нажаль, не зменшує кількості жертв на дорогах у нашому місті. А навіть навпаки! У 2015 році у Вінниці відбувся ріст потерпілих у ДТП. Вінниця опинилася на першому місці серед усіх обласних центрів України за рейтингом “ріст ДТП з жертвами у відсотках до минулого періоду (2014 року)”!  

У 2015 році у Вінниці: загинуло - 13 осіб, з них пішоходів – 10, травмовано - 167 осіб, з них пішоходів - 74.

Ось офіційна статистика по ДТП за 2015 рік (див. сторінка 15 http://www.sai.gov.ua/uploads/filemanager/file/dtp_12_2015.pdf)

 

Місто

К-ть ДТП з постраждалими

2015

К-ть ДТП з постраждалими

2014

Ріст, % до минулого року

Наявність програми з безпеки дорожнього руху

1

 Вінниця

155

96

+61,5

є окрема програма

2

 Полтава

185

192

-3,6

є окрема програма

Чернівці

77

75

-9,4

не має

4

Чернигів

160

179

-10,6

не має

5

Дніпропетровськ

983

992

-9

не має

Висновки:

  1. у  Вінниці є програма з підвищення безпеки, але кількість жертв збільшилось на 61%. А міста, де взагалі не має програми статистика краще.
  2. На програму з підвищення безпеки у м. Вінниці виділялися і виділяються кошти, якщо є ріст жертв - кошти використовуються не ефективно.
  3. Вінниця позиціонує себе безпечним і комфортним містом, але навіть у предфронтовому Дніпропетровську кількість жертв згідно статистичних даних на дорогах зменшується.

До цієї жахливої статистики необхідно додати різного роду страждання, які доводиться переносити жертвам та їх сім’ям, не кажучи вже про величезні економічні витраті в результаті таких ДТП. За оцінками європейських експертів загибель людини у ДТП оцінюється від 1 до 3 млн. Євро. Тобто, тільки Вінниця щорічно втрачає 30 млн. Євро.

Щоб зменшити кількість жертв і самих ДТП, спочатку треба знайти відповідь на питання: чому такий ріст?

У Вінниці діє “Програма з підвищення безпеки дорожнього руху та заходів, спрямованих на вдосконалення дорожніх умов на вулицях м. Вінниці на 2013 – 2017 роки” (надалі – Програма). В звіті про хід виконання Програми за 2015 рік є інформація, що відремонтовано 2,8 км. доріг, нанесено 179,4 км. розмітки, оновлення матеріально – технічної бази ВДАІ м. Вінниці в сумі 95,270 тис. грн., встановлено 686 - дорожніх знаків (хоча у Вінниці дуже багато знаків встановлено не відповідно до ДСТУ - така собі “інфляція” знаків по місту), проводились занять в школі з безпеки руху, проводились змагання серед дітей тощо. Але виникає питання: «Чи досягається мета – підвищення безпеки дорожнього руху такими заходами?!». Судячи зі статистики – ні!

Більшість дій з виконання Програми у 2015 році - безсистемні підходи, які зводяться до вирішення  питань інфраструктурного характеру, до покращення матеріально-технічного забезпечення комунальних служб. Але ніхто з посадових осіб органів місцевого самоврядування не може відповісти на питання: «Якими будуть соціально-економічні наслідки від впровадження Програми і як це вплине на зниження дорожньої аварійності, кількості загиблих і травмованих? Світовий досвід показує, що Програма повинна базуватися на наукових підходах і з використанням програмно-цільових методів, які є головним інструментом таких програм. Це вимагає і стаття 43 ЗУ «Про дорожній рух».

Взагалі, успішна стратегія по зменшенню кількості жертв ДТП має будуватися на таких принципах:

1.            Науковість. Ми маємо постійно проводити якісний збір, статистичний та географічний аналіз усіх можливих даних про ДТП та дорожній рух, про місця концентрації ДТП, про поведінку та ставлення учасників руху та ін. Мета – виявити причини, додаткові фактори, тенденції в аварійності на вулицях міста.

Перші кроки до цього зробила корпорація РІА таким ресурсом: http://vn.20minut.ua/infographics/karta-avariy-na-yaki-viyizhdzhali-zhurnalisti-20-hvilin-protyagom-kvit-10498270.html

2. Співпраця. Проблема смертності і травматизму на дорогах є комплексною, вона не має одного простого рішення, і жодна організація чи інституція не може її вирішити самостійно. Світова практика (рекомендації таких авторитетних міжнародних організацій як ООН, ВООЗ, Світовий банк, Глобальне партнерство з безпеки дорожнього руху) стверджує, що для подолання цієї проблеми потрібна змістовна співпраця різних сторін, спільна стратегія і скоординована тактика. Поліція самостійно не в змозі вирішити проблему дорожньої смертності і міське самоврядування теж. Не кажучи вже про активістів. Ми повинні діяти спільно.

3. Збалансоване використання трьох типів інструментів – інженерних, просвітницьких та правових. Безпечні і розумні інженерні рішення – це якісне і безпечне планування та облаштування вулиць, перехресть, переходів, велодоріжок, приведення розмітки, дорожніх знаків і місць для парковки у відповідність до вимог безпеки та здорового глузду. Друге – це освітні та просвітницькі заходи, з чіткими цільовими аудиторіями і вимірюваною ефективністю – для автомобілістів, пішоходів, велосипедистів, дітей та ін. Третє – ефективне правозастосування, тобто невідворотнє і суворе покарання за порушення правил руху, особливо таких, які несуть найбільшу загрозу безпеці громадян; фокусування уваги патрульної поліції на ключових факторах небезпеки (проведення кампаній) та/або на місцях підвищеного ризику ДТП; аналогічне розташування камер автоматичної фіксації та ін.

Аналогічні вимоги містить Закон України “Про дорожній рух”, ст. 43: “Органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в межах своєї компетенції здійснюються підготовка, затвердження і реалізація відповідних програм забезпечення безпеки дорожнього руху. Розробка їх здійснюється на основі раціонального поєднання територіального та галузевого планування, формування взаємопов'язаних збалансованих показників з урахуванням соціально-економічних і екологічних умов конкретного регіону, рівня розвитку дорожньої мережі, стану аварійності та інших показників єдиної системи державного обліку дорожнього руху. Програма забезпечення безпеки дорожнього руху повинна включати:

  • аналіз стану безпеки дорожнього руху та прогноз на певний період;
  • конкретні обґрунтовані цілі;
  • заходи, реалізація яких дозволить досягти намічених цілей;
  • вартість програми та джерела її фінансування;
  • форми і періодичність контролю за виконанням програми.”

Що робити? Головним завданням місцевих органів влади є збереження життя та здоров’я людей. Ініціативу в свої руки повинна взяти місцева влада. Першим кроком може стати прийняття Декларації “Вінниця - місто з нульовою смертністю!”. У світі така декларація має назву «VISION ZERO».

Базовим принципом «VISION ZERO» є неприпустимість ДТП зі смертельними наслідками. Даний принцип ще називають принципом «нульової терпимості», згідно з яким, не можна ставитися до смертей на дорозі як до неминучого зла, пов'язаному з автомобілізацією. Основний підхід програми до цієї проблеми покликаний зняти з водіїв основну провину за смертельні пригоди на дорогах, зробити так, щоб у вирішенні проблеми брали участь і ті, хто будує і обслуговує дороги, виробники автомобілів, а також інші учасники дорожнього руху. Ми повинні зрозуміти, що звичайні люди будуть завжди помилятися на дорозі. Однак необхідно організувати дорожній рух таким чином, щоб помилки людей не приводили до смертельних наслідків!

Майже 500 великих міст Європи досягнули нульового рівня смертності від ДТП. А у 16 містах Європи не було жодного ДТП! Ознайомитися з інтерактивною картою міст без ДТП зі смертельними наслідками можна на сайті DEKRA: www.dekra-vision-zero.com/map/.

Прикладом для Вінниці та й усієї України можуть стати також міста у Швеції. Шведська програма з безпеки дорожнього руху та зниження ДТП зі смертельними наслідками дозволила вдвічі знизити число смертей в ДТП за декілька років.

Переваги прийняття у Вінниці Декларації «VISION ZERO:

1.   Вінниця буде першим містом на пострадянському просторі, яка прийме Декларацію. В час коли люди гинуть на Сході, Вінниця стане містом, що зберігає життя нашим громадянам.

2.   Вінниця потрапить на карту з містами, які роблять все можливе для зменшення кількості загиблих на дорозі. Що в свою чергу відкриває дорогу для співпраці з Світовим банком та грантовими інституціями Європейського союзу, які готові вкладати у безпеку на дорогах.

3.   Це відповідає стратегії “Вінниця - 2020”.

4.   Встановлення світлофорів, освітлення пішохідних переходів, вулиць, доріг, будівництво велодоріжок буде відбуватися професійного обґрунтування з точки зори безпеки дорожнього руху, що дозволить зберегти життя і здоров’я учасникам дорожнього руху і нашим дітям.

5. Використання бюджетних коштів згідно Вінницької “Програми з підвищення безпеки дорожнього руху та заходів, спрямованих на вдосконалення дорожніх умов на вулицях м. Вінниці на 2013 – 2017 роки” буде ефективним.

Інформація для тих, хто сумнівається, що Вінниця може втілити у життя таку програму: у Нью Йорку теж прийняли програму «VISION ZERO». У місті з 8 500 000 жителів така програма вже реалізується!

Нам у Вінниці потрібен один єдиний критерій ефективності усіх заходів з безпеки на дорозі – це зменшення кількості загиблих і травмованих («VISION ZERO»).

Фракцією “Об’єднання “Самопоміч” у Вінницькій міській раді було запропоновано міському голові Моргунову С.А. заявити про «VISION ZERO» для Вінниці з подальшим затвердженням такого рішення депутатами міської ради. Це є дуже необхідним рішенням для Вінниці. Ми віримо, що Вінниця готова взяти на себе таку відповідальність за безпеку наших громадян. Але поки що ні в Україні, ні в Вінниці відсутній комплексний підхід до проблеми безпеки на дорогах!

Сьогодні вкрай необхідно вжити заходів для зменшення кількості загиблих Вінничан на дорогах! Але долучитися до цього необхідно усім: поліції, депутатам Вінницької міської та обласної рад, працівникам департаментів і комунальних служб, громадським активістам і звичайним громадянам. Від кожного з нас залежить безпека на дорогах!

Смерті від автомобілів не є необхідним злом, більшості з них можна запобігти. Інструменти для цього давно відомі, всі вони є у відкритому доступі та не вимагають великих капіталовкладень. Якщо цього досі не розуміють на пагорбах у Києві, то давайте робити це "знизу-вгору". Поки влада думає що робити, щоб зберегти життя, я дам вам пораду:

 

Щоб залишитись на дорозі живим, треба виконувати 5 елементарних речей:

1 – не перевищувати безпечну швидкість

2 - не сідати за кермо п’яним

3 – не проїжджати на червоне світло

4 – пристібати пасок безпеки

5 – обгін виконувати згідно правил дорожнього руху

Безпечних доріг вам!

І пам’ятайте, пасок безпеки зберігає життя!

Коментарі (2)
  • Tyty Rafra

    6 пункт забыл добавить-Адекватные пешеходы. потому что даже если все сделать как надо(все выше описанное) это не значит что пешеходы перестанут болтаться по дороге переходя на красный светофор дорогу или там где нету пешеходного перехода, или еще хуже на поворотах дороги где видимость нулевая(вылетает бабка как ужаленная с сумкой в свой рост на спине и " Авось успею. а как не успею то все равно жизнь прожила".) Примеров много можно привести.
  • Анонім

    Александр! Все предложения очень хорошие, но это декларации, ходьба на месте. Программы, концепции и круглые столы - идеи (желания) и не больше. Не обязательно придумывать, что то новое, необходимо просто выполнять свои обязанности компетентными органами. Если ДТП, изучайте его начиная с учёбы водителя, тех. состояния автомобиля, состояния средств пассивной и активной безопасности, организации дорожного движения и ряда других моментов  и заканчивайте геомагнитным воздействием на определённом участке ДТП. После того, необходимо сравнить с существующими правилами, нормами и стандартами и отправить результаты в прокуратуру, всё. Что у нас сегодня?, нет ничего, кроме банального документирования ДТП. Скажите, зачем придумывать программу "Нулевая смертность" если ее будут реализовывать те же компетентные органы с "Нулевым  эффектом". Это крик души Ваш и многих других, но результата от этого не будет. Касательно аварийности,  "(див. сторінка 15 http://www.sai.gov.ua/uploads/filemanager/file/dtp_12_2015.pdf)" это не рост количества ДТП в Виннице, это рост статистических данных про ДТП, которые по всей вероятности, раньше, в ручную регулировался руководством ГАИ.  К примеру, за тот же период: Волынь - 196, Житомир - 222, Николаев - 336, Полтава - 185, Ровно - 171, Суммы - 251, Херсон - 231, Хмельницкий - 206, а в Виннице всего 155, но зато в процентном соотношении рост на 61%. Почему, потому что в 2014 году ГАИ " маскировали - уменьшали" ДТП. Сегодня работа полиции направлена на выявления водителей "под шефе", это очень хорошо, но не решения вопроса в целом. Пешеходы от этого в установленных местах не начали переходить дорогу, культура вождения не улучшается, детский травматизм не падает, пешеходные переходы не осветились и ряд других примеров которые можно привести. Виновники - органы местного самоуправления, органы местной власти, полиция, общественные организации, которые называют себя "профильными", СМИ - которые больше всего любят публиковать информацию про ДТП или пьянку с чиновником и т.д. Скажите, где предпосылке для снижения аварийности? Не и не будет...........

За п’ять місяців 2016 року 9 людей загинуло у Вінниці. Останнє ДТП забрало 5 людей, які не прожили і 30 років! Чи можна врятувати...

Как делают дороги в Чехии

Как делают дороги в Чехии и для тех, кто дочитает текст в подарок фото как делают дорогу в Виннице 1) Запрещены подряды....

Нещодавно у мене була цікава розмова з учнем Олегом (ім’я змінене), який приїхав до Вінниці за декілька сотень км з невеликого...

Останнім часом чую, що краще обирати того, хто був, бо він щось зробив. Давайте розглянемо наступний приклад. Ви власник...

Новини за сьогодні
Новини Вінниці за сьогодні
21:11 В Україні планують закрити майже всі сільські школи 20:17 У Козятині чоловік осквернив Меморіал полеглим воїнам 19:46 Під час спільного застілля донька побила батька сокирою 19:15 Екстремальна їзда на даху Range Rover: як поліція покарала «каскадерів» photo_camera Від читача 00:11 Учні з Вінниці здобули призове місце на Таборі підприємництва у Львові 18:27 «Патрульний мало не зашпортнувся з TruСАМ у руках». За що поліцейські покарали подружжя військових офіцерів? 18:21 До яких лікарів можна звернутися без електронного направлення? 17:58 Зібрали 66 тисяч гривень на ЗСУ. В техколеджі відбувся благодійний бал в стилі 60 – 70 років photo_camera 17:23 Родинам полеглих військових у Вінниці вручили державні нагороди, присвоєні захисникам посмертно photo_camera 16:46 ТОП 3 ідеї, як відсвяткувати день народження сучасного підлітка у Вінниці (партнерський проєкт) 16:19 Сьогодні у Вінниці завершують опалювальний сезон 15:30 Що таке шале? Про затишні будиночки на природі та хто їх будує (Новини компаній) 15:21 З палаючої квартири на вулиці Дачній у Вінниці врятували чоловіка 15:15 Власна справа від 100 тисяч гривень: який готовий бізнес можна придбати у Вінниці photo_camera 14:24 Чемпіон підняв гирю 220 разів. В області визначили найкращих спортсменів серед аграріїв 14:14 У лабораторії виготовляли кілограм амфетаміну на місяць і збували через мережу клієнтів у Вінниці play_circle_filled photo_camera 13:20 Напівфабрикати: шкода чи користь? (партнерський проєкт) 13:16 Внаслідок масштабного обстрілу 22 березня пошкоджені всі енергоблоки на Ладижинській ТЕС 12:57 Чому «Долина» має забрати водомати з Вінниці? Отримали пояснення від мерії 12:12 Судитимуть ділків, які пропонували «посприяти» отримати посаду ректора медуніверситету
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up